Jobb i Sverige, bostad i Finland

Hur går det med rätten till social trygghet om jag reser utomlands för att arbeta, söka jobb eller studera? Hur får jag sjukvård utomlands? Kan familjeförmåner eller folkpension betalas utomlands? │ What happens to the entitlement to social security if I go abroad to work, look for a job or study? How can I get medical treatment abroad? Can family benefits or national pensions be paid abroad?

Moderator: FPA | internationella ärenden

Användarvisningsbild
Jakkara

Jobb i Sverige, bostad i Finland

Oläst inlägg av Jakkara » 26 apr 2020, 19:30

Jag är fast bosatt i Finland och har hus och familj här men jobbar i Sverige. Jag veckopendlar alltså till jobbet och hyr en grä där och skattar också i Sverige. Men alla veckoslut och andra lägenheter är jag i Finland.
Det som jag undrar över är om det är rätt förfarande att göra så här, alltså vara skriven i Finland och också om det finns nån gräns för hur länge man kan fortsätta så. I kontakt med skatteverket i Sverige har de sagt att det är rätt förfarande eftersom jag räknas ha större intresse i Finland. Men nu vill jag stämma av med er och undrar också om fpa-förmåner i Finland då jag alltså är i Finland ungefär 30-35% av tiden på ett år

Användarvisningsbild
Jakkara

Re: Jobb i Sverige, bostad i Finland

Oläst inlägg av Jakkara » 27 apr 2020, 11:43

Orden hoppade lite runt i mitt inlägg :) Ska förstås vara att jag har en övernattningslägenhet i Sverige och är alla ledigheter i Finland

Användarvisningsbild
Kela | kansainväliset asiat

Re: Jobb i Sverige, bostad i Finland

Oläst inlägg av Kela | kansainväliset asiat » 04 maj 2020, 16:22

Hej!

Folkpensionsanstalten (FPA) bestämmer kundens rätt till social trygghet i Finland och kundens rätt till olika sociala förmåner.

Kundens rätt till social trygghet inom EU bestäms på basis av arbetet. Om du arbetar i Sverige, ansvarar Sverige för din sociala trygghet (oavsett var du är skriven i). Då är det viktigaste för FPA är att du meddelar till FPA om att du arbetar i Sverige.

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata handhar befolkningsdatasystemet i Finland så du kan kontakta dem ifall du har frågor kring din registrerade adress i Finland eller om du undrar ifall din arbetssituation påverkar uppgifterna i befolkningsdatasystemet.

Med vänlig hälsning

Johanna | FPA internationella ärenden
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi