Bo i Finland, jobba i Estland

Hur går det med rätten till social trygghet om jag reser utomlands för att arbeta, söka jobb eller studera? Hur får jag sjukvård utomlands? Kan familjeförmåner eller folkpension betalas utomlands? │ What happens to the entitlement to social security if I go abroad to work, look for a job or study? How can I get medical treatment abroad? Can family benefits or national pensions be paid abroad?

Moderator: FPA | internationella ärenden

Användarvisningsbild
Est

Bo i Finland, jobba i Estland

Oläst inlägg av Est » 05 jun 2020, 10:04

Hej,
Vad gäller om man ska arbeta för ett estniskt företag, med arbetsområde Balticum & Finland?
Jag bor med familjen fortsatt i Finland.

Användarvisningsbild
FPA | internationella ärenden

Re: Bo i Finland, jobba i Estland

Oläst inlägg av FPA | internationella ärenden » 08 jun 2020, 13:05

Hej!

En person som arbetar i två eller flera EU/EES-länder eller Schweiz kan vara socialförsäkrad endast i ett land. I så fall avgör Pensionsskyddscentralen om du omfattas av den finländska sociala tryggheten. Eftersom du i ditt meddelande berättar att du bor i Finland och samtidigt arbetar i Finland och i Balticum, rekommenderar jag att du kontaktar Pensionsskyddscentralen . Du kan läsa mer information om arbete i flera EU/EES-länder eller Schweiz här.

När Pensionsskyddscentralen har bestämt om du omfattas av den finländska sociala tryggheten, får FPA automatiskt information om Pensionsskyddscentralens beslut. Då behöver du inte göra en separat anmälan till FPA.

Med vänlig hälsning

Sara | FPA internationella ärenden
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!