Inkomster och bostadsbidrag

Vilka stöd kan studerande få för sitt boende? När får man studiestödets bostadstillägg och när får man allmänt bostadsbidrag? Fråga om hur olika boendeformer inverkar på stöden: bor du tillsammans med någon eller ensam, på hyra eller i en ägarbostad, behöver du stöd under studietiden eller under sommaren?

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
Fundersam studerande

Inkomster och bostadsbidrag

Oläst inlägg av Fundersam studerande » 31 aug 2021, 08:37

Hej!
Jag undrar hur det går ifall man blir tvungen att betala tillbaka av sitt bostadsbidrag. Jag har i mån och möjlighet försökt hålla bokföring på mina inkomster, men i och med att jag har flera arbetsgivare och ingen bestämd mängd timmar är det svårt att uppskatta, speciellt nu de sista månaderna då jag "lever på gränsen". Jag skulle inte heller bara för säkerhets skull vilja ändra bostadsbidraget till mycket mindre, ifall jag sedan inte får jobb heller. Hurdana ränteprocenter är det frågan om?

Mvh, Fundersam och orolig studerande

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Inkomster och bostadsbidrag

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 31 aug 2021, 10:59

Hej Fundersam studerande!

Tack för din fråga.

Om hushållets inkomster ökar med minst 400 euro/månad jämfört med de inkomster som beaktats i ditt senaste beslut om bostadsbidrag, skall du lämna in en justeringsansökan p.g.a. ändrade inkomster.

Ifall du är osäker om ditt bostadsbidrag behöver justeras kan du ringa Fpa:s telefontjänst , så kollar vi om en mellanjustering är nödvändig.

Ifall bostadsbidraget betalats ut till för stort belopp återkrävs det överbetalda beloppet. Ingen ränta tillkommer på det överbetalda beloppet som återkrävs.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd.
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!