Isyysvapaa

Voiko isyysvapaan pitää osissa? Onko opiskelu isyysvapaalla mahdollista? Kysy ja keskustele isän vapaista.

Valvoja: Kela-Kerttu

Isi1

Isyysvapaa

Lukematon viesti Kirjoittaja Isi1 » 15 Kesä 2021, 18:04

Hei! Pidin isyysvapaata viisi päivää heti lapsen synnyttyä. Loput olen ajatellut pitää kun lapsen äiti menee töihin, jotta ei tarvitse laittaa lasta niin aikaisin hoitoon (eli jään suoraan kotiin). Pitääkö osa kuitenkin pitää vielä äidin ollessa kotona (eli niistä 1-18 päivästä)? Riittääkö jos hän on kotihoidontuella? Kiitos paljon!

Kela-Kerttu

Re: Isyysvapaa

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 16 Kesä 2021, 11:03

Hei Isi1!

Sinä voit valita monta isyysrahapäivää käytät äidin äitiys- ja vanhempainrahakauden aikana. Enintään voit pitää 18 päivää, mutta voit pitää vähemmänkin, kuten mainitsemasi 5 päivää.

Jos haluat pitää loput isyysvapaapäivät äidin äitiys- ja vanhempainrahakauden jälkeen niin sinulla olisi silloin käytettävissä (54 päivää - pitämäsi 5 päivää = ) 49 päivää.

Jos äiti on jäämässä töistään hoitovapaalle ja hakee Kelasta kotihoidontukea, niin on hyvä muistaa, että Kela ei maksa kotihoidontukea siltä ajalta kun lapsesta maksetaan isyysrahaa.

Terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Jasonnx

Lukematon viesti Kirjoittaja Jasonnx » 30 Kesä 2021, 10:19

Hei
Lapsen äiti on aloittamassa työt 5 viikkoa ennen vanhempainrahakauden loppua. Kaupunki ei suostu
ottamaan lasta päiväkotiin ennemmin, joten hoito on järjestettävä muilla tavoin. Minulla on mahdollista pitää
töistä vapaata 2 viikkoa ja pidän sen isyysvapaana. Saanko tuolta ajalta isyysrahaa vaikka vanhempainrahakausi ei ole vielä loppunut? Äidin vanhempainraha loppuu siis tuon työn alkaessa ja itse olen pitänyt isyysvapaata jo 2 viikkoa äidin kanssa yhtäaikaa.

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 30 Kesä 2021, 15:01

Hei Jasonnx!

Voit käyttää enintään 18 isyysrahapäivää äitiys- ja vanhempainrahakauden aikana. Kerroit, että olet ollut isyysvapaalla jo 2 viikkoa, joten todennäköisesti isyysrahapäiviä ei riitä uudelleen 2 viikolle.

Sinulla on kuitenkin mahdollisuus hakea vanhempainraha itsellesi vaikka se olisi jo myönnetty äidille. Vanhemmat voivat nimittäin jakaa vanhempainrahakauden keskenään. Sinun tulisi toimittaa vanhempainpäivärahahakemus viimeistään 1 kuukautta ennen oman vanhempainrahajaksosi alkua.

Jos haluat, että katsomme tilannettasi tarkemmin, voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme.

www.kela.fi/soita-kelaan

Terkuin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi