kummalle vanhemmalle lapsilisä maksetaan

Voiko isyysvapaan pitää osissa? Onko opiskelu isyysvapaalla mahdollista? Kysy ja keskustele isän vapaista.

Valvoja: Kela-Kerttu

matias99

kummalle vanhemmalle lapsilisä maksetaan

Lukematon viesti Kirjoittaja matias99 » 17 Helmi 2016, 15:20

eli otsikon mukaisesti kummalle lapsen vanhemmalle lapsen lapsilisä maksetaan seuraavassa tapauksessa.
Lapsi on äidin luona maksimissaan viikonlopput/kk. muutoin isän ja veljen luona.
kyseessä tietysti eroperhe ja lasten huoltajuudesta käräjä päätös joka muutetaan täydellisesti sopien. mutta kummalle lapsilisä kuuluu, vai kuuluuku toikin automaattisesti äidille.

Kela-Kerttu

Re: kummalle vanhemmalle lapsilisä maksetaan

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 18 Helmi 2016, 12:15

Hei matias99!

Lapsilisä maksetaan vanhemmalle, jonka luona lapsi asuu pääsääntöisesti ja joka huolehtii lapsen hoidosta ja kasvatuksesta. Kela saa tiedon maistraatilta lapsen asuinpaikasta.

Vanhemmat toki voi sopia kumpi vanhemmista lapsilisän hakee. Tuolloin lapsilisä voidaan maksaa myös ns. etävanhemmalle vanhempien yhteisestä sopimuksesta.

Voit lukea lisää lapsilisän hakemisesta täältä.

Talvisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Vuoroisi

Lukematon viesti Kirjoittaja Vuoroisi » 25 Helmi 2019, 17:34

Lienee selvää, että mikäli (kun) lapsen äiti lähivanhempana haluaa tehdä mahdollisimman paljon kiusaa, hän ei sopimusta tee. Olen itse maksanut eroon asti kaikki kulut, eron jälkeen vähintään puolet (vuoroasuminen). Kaikki tuet menneet äidin yksinään hallitsemalle tilille.

Vuoroasuminen on etävanhemmalle taloudellisesti epäreilu tilanne. Kaiken lisäksi suostuin jopa elatusapuun ensimmäisenä vuotena, kun lapsen äiti valitteli olevansa rahaton...

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 26 Helmi 2019, 10:22

Hei Vuoroisi!

Kiitos kommentistasi.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu

Isi1987

Lapsilisä

Lukematon viesti Kirjoittaja Isi1987 » 26 Helmi 2019, 17:44

Hei olen lasten isä.
Minulla on aikaisemmasta parisuhteesta 4 lasta joista saan lapsilisät eli olen lasten lähivanhempi. Olen nyt uusioperheessä ja nyt saamme ensimmäisen yhteisen lapsen. Jos lapsilisä tulee minulle tästä uudesta lapsesta niin maksetaanko se silloin viidennen lapsen mukaan vai ?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 27 Helmi 2019, 14:15

Hei Isi1987!

Kyllä, lapsilisä maksetaan sinulle syntyvästä lapsesta viidennen lapsen mukaisesti. Lapsilisän porrastukseen ja määriin voit tutustua osoitteessa www.kela.fi/lapsilisa-maara-ja-maksaminen.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu