Isyysvapaan pitäminen

Voiko isyysvapaan pitää osissa? Onko opiskelu isyysvapaalla mahdollista? Kysy ja keskustele isän vapaista.

Valvoja: Kela-Kerttu

Isyysvapaata

Isyysvapaan pitäminen

Lukematon viesti Kirjoittaja Isyysvapaata » 15 Touko 2017, 11:16

Hei,

Olen pitänyt 3 viikkoa isyysvapaata heti lapsen syntymän jälkeen. Ymmärtääkseni voin vielä pitää 6 viikkoa isyysvapata kun lapsen äiti palaa töihin (hän pitää siis koko vanhempainvapaan), eikö niin? Onko työnantajan pakollista myöntää tämä isyysvapaa ja voiko työnantaja määrätä vapaan jaksot? Itse olin suunnitellut pitäväni kaikki loppuvapaat yhteen putkeen, mutta voiko työnantaja kieltää tämä?

Kela-Kerttu

Re: Isyysvapaan pitäminen

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 17 Touko 2017, 11:04

Hei Isyysvapaata!

Olet pohtinut isyysloman pitämistä. Perhevapaita säätelee työsopimuslaki.
Isyysvapaan pitäminen sovitaan aina oman työnantajan kanssa. Isyysvapaan pitämisestä tulee ilmoittaa työnantajalle viimeistään kahta kuukautta ennen pitämistä. Jos isyysvapaa kesto on enintään 12 päivää, ilmoitusaika on kuukausi.
Keskustele oman työnantajan kanssa isyysvapaan pitämisestä. Jos teillä on erimielisyyttä pitoajan kohdasta, voit kysyä neuvoa omasta ammattiliitosta.

Terveisin Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Isyysvapaata

Lukematon viesti Kirjoittaja Isyysvapaata » 16 Kesä 2017, 10:19

Hei,

Vielä jatkokysymys. Nämä kuusi viikkoa on siis 36 arkipäivää, eikö Lauantaithan pitää laskea mukaan, jotta tulisi korkeintaan kaksi jaksoa. Eli jos pidän loppuvuodesta kaikki nuo 6 viikkoa, niin isyysvapaani olisi käsittääkseni 16.11-30.12.2017, sillä joulukuussa on pyhiä. Pitääkö paikkansa?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 16 Kesä 2017, 11:07

Hei!

Olet aivan oikeassa. Isyysvapaaseen lasketaan mukaan arkipäivät ja myös lauantait tulee laskea mukaan, ettei jakso katkea. Ajalla 16.11-30.12.2017 sinulla kuluu 36 isyysvapaapäivää.

Kesäterveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi