Isyysloma ja kodinhoidontuki

Voiko isyysvapaan pitää osissa? Onko opiskelu isyysvapaalla mahdollista? Kysy ja keskustele isän vapaista.

Valvoja: Kela-Kerttu

Kela-Kerttu

Re: Isyysloma ja kodinhoidontuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 17 Touko 2019, 13:38

Hei 129!

Olet ymmärtänyt aivan oikein. :)

Isyysvapaan ajalta ei voida kotihoidon tukea samasta lapsesta maksaa, mutta tilanteessasi isyysvapaan jälkeen on mahdollista saada kotihoidon tukea, vaikka ajanjakso silloin on alle kuukauden.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

kainonen

Lukematon viesti Kirjoittaja kainonen » 15 Tammi 2020, 10:21

Hei,

Minulla 1v.8kk lapsi, josta olen pitänyt isyyslomaa 18 päivää ja 3kk lapsi, josta olen pitänyt isyyslomaa 18 päivää.

Voinko pitää isyysvapaata molemmista lapsista 54 päivää + 54 päivää eli yhteensä 108 päivää?

Pitääkö minun jaksottaa nuo päivät siten, että otan ensin ensimmäisestä lapsesta vapaata 54 päivää vapaata ennen kuin hän täyttää 2 vuotta ja sen jälkeen toisesta lapsesta 54 päivää isyysvapaata?

Kuinka vaimon tukien käy noissa tapauksissa?

Terveisin, pohtiva isä, aivan kahvilla...
Kela-Kerttu kirjoitti:
09 Kesä 2017, 14:25
Vieras kirjoitti:Minulle, siis lasten äidille, tulee tällä hetkellä kotihoidon tuki. Nyt ollaan päätetty että isää pitää reilun kuukauden päästä isyysvapaa 4 viikkoa. Tarvitsenko minun silloin ilmoittaa kelalle erikseen kotihoidontuen tauosta, vai riittääkö että isä hakee isyyslomarahaa? Eli kun kela saa tiedon isyyslomasta, niin ne katkaisee automaattisesti hoitorahan ja jatkuuko se sitten automaattisesti isyyslomajakson jälkeen?

t. kahden pojan äiti
Lypa kirjoitti:Meillä on vähän vastaava tilanne. 3 viikkoa jotka sai pitää vanhempainrahakauden aikana on pidetty, ja nyt kun äiti on siirtynyt kotihoidon tuelle olisi tarkoitus pitää 5 viikkoa osittain kesäloman kanssa yhtäaikaa.

Olen laskelmoinut että osittain päällekkäin pitämällä pysyisi raha+palkka riittävän suurena elämiseen.

Vaimo on siis kotihoidon tuella, ja lapsen, josta aion pitää nyt isyysloman, lisäksi meillä on toinenkin alle 3 vuotias lapsi. Ilmeisesti kotihoidon tuki jää silti maksamatta siltä ajalta kun olen isyyslomalla?

Kuinka sitten työhistoriassa katsotaan tämä viiden viikon jakso? Mahdollista työttömyyskorvausta ajatellen. Ennen näitä vapaita vaimo oli töissä 6kk ja jos hän tästä pääsee suoraan jatkamaan töitä, on hän mahdollisesti työttömyyden tullessa sitten oikeutettu parempaan korvaukseen. Mutta mitä tekee tämä 5 viikon putki hänen hoitovapaalleen, voidaanko katsoa että hän on hoitovapaalla vaikka ei saakaan rahaa?

Katkaiseeko siis jakso tuon 6kk:n työputken,olen ymmärtänyt että jos hän tekisi välittömästi vapaiden jälkeen töitä, laskettaisiin tuo työputki yhteen ikään kuin hän ei olisi ollutkaan pois töistä.
Hei!

Kotihoidon tuen saajana sinun kannattaa ilmoittaa tulevasta isyysvapaasta, esim. asiointipalvelun kautta kotihoidon tukea koskevalla ilmoituksella. Ilmoitus on hyvä tehdä ajoissa, ettei kotihoidon tukea makseta liikaa.

Nimimerkille Lypa:

Puolisollesi ei makseta lasten kotihoidon tuen hoitorahaa isyysvapaasi aikana, mutta voitte hakea hoitolisää toisesta alle 3-vuotiaasta lapsestanne isyysvapaasi ajalle. Jos perheesi tulot ovat riittävän pienet, voidaan hoitolisä myöntää.

Kysyit myös työhistoriasta. Kerttu ei pysty ottamaan tuohon asiaan kantaa. Teidän kannattaa selvittää työ- ja elinkeinotoimistosta työttömyysetuuksiin liittyviä asioita.

Aurinkoisin terveisin Kela-Kerttu

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 16 Tammi 2020, 14:03

Hei kainonen!

Olisiko tästä ohjeesta apua sinulle:

Uusi lapsi perheeseen

Isyysvapaa on lapsikohtainen. Jos perheeseen syntyy tai adoptoidaan uusi lapsi, isä voi pitää aiemmasta lapsesta pitämättä olevia isyysrahapäiviä yhtäjaksoisesti enintään 24 arkipäivää samaan aikaan, kun äiti on äitiys- tai vanhempainvapaalla uuden lapsen perusteella. Isyysvapaat aiemmasta lapsesta on pidettävä viimeistään siihen mennessä, kun lapsi on 2 vuotta tai ennen kuin adoptiolapsen hoitoon ottamisesta on kulunut 2 vuotta. Uuteen lapseen perustuvia isyysrahapäiviä voi äidin kanssa samanaikaisesti pitää enintään 18 arkipäivää. Yhteensä isä voi siis pitää enintään 42 isyysrahapäivää samanaikaisesti äidin äitiys- ja vanhempainrahakauden kanssa. Isyysrahaa voi saada kerrallaan kuitenkin vain yhdestä lapsesta.

www.kela.fi/isyysraha
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi