Isyysvapaa ja opintoraha

Voiko isyysvapaan pitää osissa? Onko opiskelu isyysvapaalla mahdollista? Kysy ja keskustele isän vapaista.

Valvoja: Kela-Kerttu

Mestari52

Isyysvapaa ja opintoraha

Lukematon viesti Kirjoittaja Mestari52 » 16 Kesä 2017, 10:13

Hei. Olen vakituisessa työsuhteessa oleva, tällä hetkellä töissä. Syksyllä olen opintovapaalla jolloin saan opintorahaa. Pystynkö saamaan isyysvapaata/rahaa samaan aikaan kun saan opintorahaa? Vai kannattaako minun pitää kesän aikana isyysvapaa kun olen viellä töissä.

Kela-Kerttu

Re: Isyysvapaa ja opintoraha

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 16 Kesä 2017, 14:06

Hei Mestari52!

Voit saada isyysrahaa ja opintorahaa samalta ajalta. Jos nostat opintorahaa isyysvapaan aikana, silloin isyysraha maksetaan vähimmäismääräisenä.

Isyysvapaan aikana et saa kuitenkaan opiskella päätoimisesti.

Mukavaa viikonloppua!
Toivottaa Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Mestari52

Lukematon viesti Kirjoittaja Mestari52 » 23 Kesä 2017, 10:44

Kela-Kerttu kirjoitti:Hei Mestari52!

Voit saada isyysrahaa ja opintorahaa samalta ajalta. Jos nostat opintorahaa isyysvapaan aikana, silloin isyysraha maksetaan vähimmäismääräisenä.

Isyysvapaan aikana et saa kuitenkaan opiskella päätoimisesti.

Mukavaa viikonloppua!
Toivottaa Kela-Kerttu
Hei, jäin viellä pohtimaa isyysrahan määrää. Lasketaanko se aina automaattisesti viimeisimmän vuoden tulojen mukaan? Vai voiko sitä laskea esim toissavuoden, koska eihän äidiltäkään tarvitse viimeisimmän vuoden tulojen mukaan laskea?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 26 Kesä 2017, 08:35

Hei!

Isyysrahan määrä lasketaan samalla tavalla kuin äidilläkin, eli ensisijaisesti verotuksen työtulojen perusteella. Vuoden 2017 puolella alkavat isyysrahat määräytyisivät vuoden 2015 verotuksen tuloilla. Etuutta voi myös hakea edeltävän 6 kk tulon perusteella, jos tulot ovat laskennallisesti vähintään 20 % suuremmat kuin verotuksen työtulot.

Aurinkoisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi