Vähennykset ja verovapaus

Voiko isyysvapaan pitää osissa? Onko opiskelu isyysvapaalla mahdollista? Kysy ja keskustele isän vapaista.

Valvoja: Kela-Kerttu

Vieras

Vähennykset ja verovapaus

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 24 Kesä 2017, 04:20

Tervehdys, kysyisin tulojen yhteydessä ilmoitettavista vähennyksistä. Aion hakea päivärahaa 6 kk tulojen perusteella. Olen kansainvälisessä tehtävässä ja palkkani on tuloverolain 76 § mukaisesti kokonaan verovapaata. Niinpä vähennykset (mm. ay-jäsenmaksu) eivät minun tapauksessani sovellu, koska minulla ei ole veronalaisia tuloja. Pitääkö minun kuitenkin ilmoittaa vähennykset lomakkeelle? Otatteko päivärahalaskelmissa tällaisen tilanteen huomioon? Kiitos!

Kela-Kerttu

Re: Vähennykset ja verovapaus

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 26 Kesä 2017, 09:20

Hei!

Mielenkiintoinen kysymys!

Työ- ja virkasuhteessa saadusta palkkatulosta ja siihen verrattavasta henkilökohtaisesta tulosta vähennetään tuloverolain mukaiset tulonhankkimismenot ja tehdään vakuutusmaksuvähennys. Myös ulkomaan palkkatulosta tehdään edellä mainitut vähennykset.

Kerttu suosittelee sinua hakemuksessasi ilmoittamaan nämä vähennykset, niin käsittelijä vielä selvittää mitkä vähennykset tuloista huomioidaan.

Aurinkoista viikkoa!
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 29 Kesä 2017, 15:37

Kiitos tiedosta! Näin siis teen. Hyvä myös tietää, että ilmeisesti mitään lähtökohtaista estettä ei ole sille, että etuuden suuruus määräytyy ulkomailta saadun verovapaan tulon mukaan.

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 30 Kesä 2017, 09:40

Hei!

Ilmoita hakemuksessa ulkomailta saamasi palkka. Hakemuksesta saat päätöksen, josta selviää millä tuloilla päivärahasi on määräytynyt ja mitä tuloa siihen on huomioitu.

Hyvää viikonloppua!
Toivottaa Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi