Isyysvapaan pätkiminen

Voiko isyysvapaan pitää osissa? Onko opiskelu isyysvapaalla mahdollista? Kysy ja keskustele isän vapaista.

Valvoja: Kela-Kerttu

juuts

Isyysvapaan pätkiminen

Lukematon viesti Kirjoittaja juuts » 07 Elo 2017, 10:52

Hei!
Pidin lapsen syntymän yhteydessä isyysvapaata 2 viikkoa. Nyt äiti on jo kotihoidon tuella jonka yhteydessä pidin 1 viikon. Eli nyt olen oman tulkintani mukaan pitänyt äidin kanssa yhtäaikaisesti pidettävät vapaat. Kaksi kysymystä:
-Voiko äiti hakea kotihoidon tukea tuon 1 viikon ajalle jos minä haen isyysrahaa (vanhenpainrahakausi on jo ohi)?
-Voinko pitää nyt pidettyjen 3 viikon jälkeiset isyysvapaat kahdessa jaksossa vai tulkitaanko niin että olen jo käyttänyt yhden jakson vanhempainrahakauden jälkeisistä jaksoista?

Kelan sivuilta: "Isyysvapaasta äidin kanssa yhtäaikaisesti pidettävät 1–18 arkipäivää voit jakaa enintään 4 jaksoon. Vanhempainrahakauden jälkeisen isyysvapaan voit jakaa enintään 2 jaksoon."

juuts

Re: Isyysvapaan pätkiminen

Lukematon viesti Kirjoittaja juuts » 08 Elo 2017, 09:32

Täydennän ja tarkennan kysymystäni:
Olen siis pitänyt isyysvapaata 2 viikkoa. Nyt heinäkuussa oli tarkoitus pitää kolmas viikko, mutta äiti on jo kotihoidon tuella ja hakenut kyseiselle ajalle tukea joten en ilmeisesti voi pitää isyysvapaata samaan aikaan.

Olenko nyt siis tilanteessa että minulla on 54-12=42 päivää isyysvapaata jonka voin pitää kahdessa osassa ennen kuin lapsi täyttää 2 vuotta. Ja äidin pitää keskeyttää kotihoidon tuki siltä ajalta?

Entä voiko äiti vielä hakea muutosta heinäkuun kotihoidon tuelle eli pystyisikö sen vielä perumaan?

juuts

Lukematon viesti Kirjoittaja juuts » 08 Elo 2017, 09:55

Soitin Kelan puhelinpalveluun joten vastaan itse itselleni:

"Olenko nyt siis tilanteessa että minulla on 54-12=42 päivää isyysvapaata jonka voin pitää kahdessa osassa ennen kuin lapsi täyttää 2 vuotta. Ja äidin pitää keskeyttää kotihoidon tuki siltä ajalta?"

Kyllä.

"Entä voiko äiti vielä hakea muutosta heinäkuun kotihoidon tuelle eli pystyisikö sen vielä perumaan?"

Muutosta on mahdollista hakea. Jo maksettu kotihoidon tuki tietysti peritään takaisin.

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 09 Elo 2017, 08:30

Hei juuts!

Olitkin jo kerennyt saada vastauksia puhelinpalvelusta. Kiva, että kerroit ne täällä palstalla myös muille, joita tämä asia voi mietityttää. :)

Kertomasi perusteella tämä heinäkuussa pidettävä viikko on vanhempainrahakauden jälkeistä aikaa, joten sen jälkeen vielä jäljellä olevat päivät voit pitää enää yhdessä jaksossa. Äidin kotihoidon tuki voidaan tarkistaa sinun isyysvapaittesi ajalta sinun isyysrahahakemuksen perusteella. Vaihtoehtoisesti äiti voi myös itse ilmoittaa asiasta, jolloin kotihoidon tuki tarkistetaan. Jos äidille on jo maksettu kotihoidon tuki samalta ajalta, peritään se häneltä takaisin.

Elokuisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi