Isyysloman hakeminen

Voiko isyysvapaan pitää osissa? Onko opiskelu isyysvapaalla mahdollista? Kysy ja keskustele isän vapaista.

Valvoja: Kela-Kerttu

Isä2017

Isyysloman hakeminen

Lukematon viesti Kirjoittaja Isä2017 » 02 Loka 2017, 13:14

Hei,

Meille pitäisi syntyä vauva seuraavan ~2 viikon sisällä. Olen selvitellyt isyyslomaan liittyviä asioita etukäteen, mutta kaikkeen en ole saanut vastausta. Aion pitää viikon isyyslomaa (6 päivää) siinä kohtaa, kun vauva ja äiti pääsevät sairaalasta kotiin. Työnantaja maksaa palkkaa isyysloman 6 ensimmäiseltä päivältä. Eli juuri tuosta enimmäisestä viikosta. Minulle kuitenkin ilmoitettiin, että tuo raha on tuen ja palkan erotus. Kumman vaihtoehdon siis valitsen hakemusta tehtäessa. 1) Työnataja maksaa palkkaa isyysloman ajalta vai 2) Työnantaja EI maksa palkkaa isyysloman ajalta?

Mikäli valitsen kohdan 1 niin eikö ole niin, että saan päätöksen kelalta vasta kun olen toimittanut kyseessä olevan kuukauden palkkalaskelman kelaan? Tämä ei kohdallani ole mahdollista, koska palkanlaskija pyysi että hän tarvitsee kopion päätöksestä, jotta tietää millaisen määrän työnantaja maksaa rahaa minulle..

Kela-Kerttu

Re: Isyysloman hakeminen

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 03 Loka 2017, 09:03

Hei Isä2017!

Hakemuksessa pitäisi olla myös oma kohta vaihtoehdolle "työnantaja maksaa palkan ja päivärahan erotuksen". Tällöin ei tarvita Kelalle työnantajan palkanmaksutietoja, vaan asia etenee kuten kirjoitit, eli toimitat Kelan päätöksen palkanlaskijalle, ja hän laskee palkan määrän siitä.

Jos verkkohakemuksesta ei löydy tuota oikeaa valintaa, niin valitse mieluummin "ei palkkaa", niin Kela ei jää odottamaan turhaan liitettä. Voit lisätietoihin kirjata asian vielä tarkemmin.

Aurinkoisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi