Isyysvapaa, verotuspäätös, osa-aikatyö

Voiko isyysvapaan pitää osissa? Onko opiskelu isyysvapaalla mahdollista? Kysy ja keskustele isän vapaista.

Valvoja: Kela-Kerttu

Vieras

Isyysvapaa, verotuspäätös, osa-aikatyö

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 03 Loka 2017, 14:42

Hei,
Jäin isyysvapaalle nyt syyskuussa, kun vuoden 2016 verotuspäätös oli tullut. Käytänkö kuitenkin vielä vuoden 2015 verotuspäätöstä tulojeni laskemiseksi?

Olen ollut osittaisella hoitovapaalla ensimmäisen lapsemme osalta noin vuoden (elokuu 2016- elokuu 2017). Nyt syyskuu 2017 oli ensimmäinen kuu, kun olin 100% työajalla. Miten isyysvapaan korvaus lasketaan tässä tilanteessa? Minulla on siis laskennallisesti 20% suuremmat tulot syyskuussa 2017 kuin vuonna 2016 verotuspäätöksen mukaiset tulot (vuositulot jaettuna 12 kuulle). Eli mikä palkkatodistus minun pitäisi toimittaa tässä tilanteessa, syyskuun 2017?

Kolmantena kysymyksenä: lapsiperheiden sivulla (http://www.kela.fi/isyysraha-nain-haet) kohdassa 4 lukee, että "Näet verkkoasiointipalvelusta verotuksessa vahvistetut tulosi ja sen, paljonko tulojen pitää olla, jotta voit hakea isyysrahaa edeltävien 6 kuukauden tulojen mukaan.". Osaisitko neuvoa tarkemmin mistä tämä into löytyy, en ole sitä löytänyt.

Kiitos!

Kela-Kerttu

Re: Isyysvapaa, verotuspäätös, osa-aikatyö

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 04 Loka 2017, 09:44

Hei!

Tänä vuonna alkavissa isyysrahoissa käytetään ensisijaisesti vuoden 2015 vahvistetun verotuksen työtuloja.

Verotuksessa vahvistetut tulot näkyvät asiointipalvelussa, kun täytät isyysrahahakemusta ja pääset siinä kohtaan Työtulo. Siellä näkyy verotuksessa vuonna 2015 todetut työtulot ja myös se tieto, paljon edeltävien 6 kuukauden tulojen tulisi olla, jotta ne ovat vähintään 20 prosenttia suuremmat.

Huomioithan, että edeltävistä 6 kuukauden tuloista vähennetään tulon hankkimisesta aiheutuneet kustannukset, kuten esimerkiksi matkakustannukset ja työttömyyskassan jäsenmaksut. Kun edeltäviä 6 kuukauden tuloja verrataan verotuksen työtuloon, käytetään vertailussa siis työtuloja vähennysten jälkeen.

Mikäli aiot hakea isyysrahaa edeltävien 6 kuukauden tulojen mukaan, voit pyytää työnantajaasi ilmoittamaan tulosi joko työnantajien asiointipalvelussa tai lomakkeella Y17. Työnantaja voi ilmoittaa ne ajat, kun sinulla on ollut täysi palkka eli käytännössä ohittaa tuon ajan, kun olet ollut osittaisella hoitovapaalla ja saanut pienempää palkkaa. Työnantaja voi samalla ilmoittaa myös sen, maksetaanko sinulle palkkaa isyysvapaan ajalta. Omalla hakemuksellasi sinun tulee ilmoittaa mahdolliset tulonhankkimiskulusi.

Hakemuksesi ja työnantajan ilmoituksen perusteella tutkitaan, voidaanko kohdallasi käyttää edeltäviä 6 kuukauden tuloja vai lasketaanko määrä vahvistetun verotuksen työtulojen mukaan.

Syksyisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi