Isyysrahaan liittyvä kysymys

Voiko isyysvapaan pitää osissa? Onko opiskelu isyysvapaalla mahdollista? Kysy ja keskustele isän vapaista.

Valvoja: Kela-Kerttu

Juhosep

Isyysrahaan liittyvä kysymys

Lukematon viesti Kirjoittaja Juhosep » 22 Helmi 2019, 13:39

Hei,

Olen tällä hetkellä kotihoidontuella ja puolisoni on töissä. Olin lapsemme syntymän jälkeen kolme viikkoa isyysrahalla ja olin ajatellut käyttäväni loput kuusi viikkoa isyysvapaasta tulevana syksynä ennen kuin lapsemme täyttää kaksi vuotta.

Meille syntyy nyt kuitenkin toinen lapsi elokuun puolivälissä, joten puolisoni jää äitiysvapaalle ja on äitiysvapaalla tästä toisesta lapsesta vielä silloinkin kun esikoisemme täyttää kaksi.

Kysymykseni kuuluukin, että voinko saada isyysrahaa ja olla kotona ensimmäisestä lapsestamme samaan aikaan kun puolisoni on äitiysvapaalla toisesta lapsestamme vai kannattaako minun hakea muutosta kotihoidontukipäätökseen ja hakea isyysrahaa jo tähän keväälle, kun puolisoni on vielä töissä?

Kela-Kerttu

Re: Isyysrahaan liittyvä kysymys

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 22 Helmi 2019, 15:21

Hei Juhosep!

Sinun on mahdollista pitää jäljellä olevista päivistä enintään 24 isyysrahapäivää ensimmäisestä lapsesta samaan aikaan kun äiti on uudesta lapsesta äitiys- ja vanhempainrahakaudella. Isyysrahapäiviä voi tosiaan pitää siihen mennessä kun lapsi täyttää 2-vuotta. Voit myös pitää uudesta lapsesta taas enintään 18 isyysrahapäivää samaan aikaan äidin ollessa äitiys- ja vanhempainrahakaudella.

Jos päätät pitää isyysrahapäiviä jo aikaisemmin, kotihoidon tuki tarkistetaan siltä ajalta, eikä sitä ole mahdollista saada yhtä aikaa samasta lapsesta.

Perjantai terkuin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

jmrkaa83

Lukematon viesti Kirjoittaja jmrkaa83 » 04 Maalis 2019, 13:38

Onko ratkaisevaa, milloin palkka maksetaan vai milloin työ tehdään? Olen päivystänyt 2.11., 22. ja 30.12.2018, mutta palkka maksettiin minulle 28.2.2019 eli isyysrahakauden aikana.

jmrkaa83

Lukematon viesti Kirjoittaja jmrkaa83 » 04 Maalis 2019, 13:54

Lisäksi edlliseen liittyen pohdin, onko isyysrahan 4 jakson maksimin periaatteelle jokin erityinen peruste? Ensimmäisen isyysrahajakson vietin 22.9.-3.10.2017, toisen 5.-15.10.2017 ja kolmannen 31.1.-25.2.2019. Nyt näyttää siltä, etten voisikaan pitää neljättä yhteensä 15vrk jaksoa ennen 8.9.2019 lapseni 2. syntymäpäivää. Teen useasti epäsäännöllisesti päivystystyötä lääkärinä, ja yhtenevien riittävän pitkien jaksojen löytäminen on tuottanut huomattavia vaikeuksia.

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 05 Maalis 2019, 10:57

Hei jmrkaa83!

Isyysrahan kannalta merkityksellistä on työskentelyaika ei palkanmaksupäivä. Sinulla on oikeus isyysrahaan kun et samaan aikaan ole työskennellyt.

Isyysrahakausien maksimi määrä tulee sairausvakuutuslaista, jossa on päätetty myös isyysrahasta. Isyysrahan saa jakaa niin, että äidin samasta lapsesta pidettävän äitiys- ja vanhempainrahakauden aikana pidettävät isyysrahapäivät saa jakaa enintään 4 jaksoon ja vanhempainrahakauden jälkeen pidettävät päivät 2 jaksoon.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi