Isyysrahasta

Voiko isyysvapaan pitää osissa? Onko opiskelu isyysvapaalla mahdollista? Kysy ja keskustele isän vapaista.

Valvoja: Kela-Kerttu

puppep

Isyysrahasta

Lukematon viesti Kirjoittaja puppep » 04 Maalis 2019, 09:12

Hei! Olen pitänyt isyysvapaata yhteensä 12 päivää. Tarkoitus on pitää loput 42 päivää kahdessa osassa. Isyysrahan määrä minulle laskettiin edeltävän 6kk mukaan ja työnantajia minulla on yhteensä kaksi, näistä siis päivärahat laskettiin erikseen siten, että työpaikasta A päivärahaa tuli xx€ ja työpaikasta B päivärahaa tuli yy€, yhteenlaskettuna päivärahaa kertyi zz€.

Minua mietityttää isyysrahan määrä jäädessäni nyt seuraavan kerran isyysvapaalle. Onko päivärahan määrä jatkossa tuo zz€, josta verotus verokortin mukaisesti?

Vaikuttaako seuraavan isyysvapaan päivärahan määrään millään muotoa se, olenko kyseisellä hetkellä työsuhteessa osa-aikaisesti (esim. 50%) vai täysimääräisenä?

Kela-Kerttu

Re: Isyysrahasta

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 05 Maalis 2019, 13:35

Hei puppep!

Saman lapsen perusteella maksettavat isyysrahat lasketaan myös samojen tulojen mukaan kuin aiemmillakin isyysrahajaksoilla. Jälkimmäisten isyysvapaajaksojen isyysraha lasketaan samojen tulojen perusteella kuin ensimmäinen isyysraha, vaikka tulot olisivat sen jälkeen laskeneet tai nousseet.

Nykyisellä työsuhteella tai sen muodolla ei ole merkitystä isyysrahan määrään.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi