Isyysvapaa ja kaksi työnantajaa

Voiko isyysvapaan pitää osissa? Onko opiskelu isyysvapaalla mahdollista? Kysy ja keskustele isän vapaista.

Valvoja: Kela-Kerttu

Uliuli

Isyysvapaa ja kaksi työnantajaa

Lukematon viesti Kirjoittaja Uliuli » 04 Maalis 2019, 09:24

Hei!
Minulla on tulot nousseet reilusti sitten viime verotuspäätöksen, siksi haen isyysrahaa edellisten 6 kk tulojen perusteella.
Pidin helmikuussa 10 päivän isyysvapaan.
Minulla on kaksi työnantajaa. Toinen on tuntipalkkainen ja toinen kuukausipalkkainen, jossa teen 20% työmäärää eli 8t/vko.
Tuntipalkkaisen työn osalta palkkani on selkeä ja enkä saa isyysvapaalta palkkaa ja se näkyy pienempänä kuukausiansiona.
Kuukausipalkkaisen työn osalta minua askarruttaa se, että miten ilmoitan sen hakemuksessa ja miten tämä huomioidaan isyysrahan maksussa ja 6 kk ansioiden laskennassa? En ole tehnyt isyysvapaalla töitä kummassakaan työpaikassa, mutta kuukausipalkkaisessa työssä olen tehnyt yhden ylimääräisen päivän helmikuussa, joka kompensoi isyysvapaalla tekemättä jättämääni työpäivää. Kuukausipalkkani on siis helmikuulta sama kuin muinakin kuukausina.

Liittyykö tähän jotain erityistä? Huomioidaanko molempien työsuhteideni ansiot edeltävältä 6 kk:lta? Maksetaanko minulle isyysrahaa yhteenlaskettujen ansioiden mukaan ilman mitään vähennyksiä ja maksetaanko raha kokonaan minulle vai esimerkiksi kuukausipalkkaisen työn osalta työnantajalle? Tulkitaanko kuukausipalkatussa työssä työantajan maksavan minulle isyysvapaan ajalta palkkaa vai ei?

Kiitos!

Kela-Kerttu

Re: Isyysvapaa ja kaksi työnantajaa

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 05 Maalis 2019, 13:48

Hei Uliuli!

Tässä tilanteessa voidaan huomioida molempien työsuhteiden ansiot edeltävältä 6 kuukaudelta. Isyysraha maksetaan työnantajalle silloin, jos työnantaja maksaa isyysvapaan ajalta isyysvapaan palkkaa. Jos työnantaja maksaa palkkaa, joka ei kohdistu isyysvapaan ajalle, ei tätä palkkaa tulkita isyysvapaan palkanmaksuksi.

Tee hakemus ja pyydä kumpaakin työnantajaasi ilmoittamaan 6kk tulotiedot joko työnantajien asiointipalvelun kautta tai Y17 lomakkeella, niin Kelassa lasketaan isyysrahasi määräytymisperusteet.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi