Isyysvapaa

Voiko isyysvapaan pitää osissa? Onko opiskelu isyysvapaalla mahdollista? Kysy ja keskustele isän vapaista.

Valvoja: Kela-Kerttu

OleksiiPrykhodko

Isyysvapaa

Lukematon viesti Kirjoittaja OleksiiPrykhodko » 06 Touko 2019, 10:33

Hei,

Onko minun aloitettava isyysvapaa maanantaista vai voisinko aloittaa esimerkiksi keskiviikkona ja päättää isyysvapaan tiistaihin?

Vieras

Re: Isyysvapaa

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 06 Touko 2019, 21:03

Sovit isyysvapaasta työnantajasi kanssa, ei Kelalle ole väliä minä päivänä sen aloitat tai lopetat.

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 07 Touko 2019, 12:08

Hei!

Isyysvapaa on työnantajan kanssa keskusteltava asia. Sovit heidän kanssa milloin aloitat ja lopetat vapaan.

Kelasta haetaan isyysrahaa, eikä sen osalta ole mitään rajoitusta minä viikonpäivänä isyysrahakausi alkaa tai päättyy.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Enocell

Lukematon viesti Kirjoittaja Enocell » 09 Touko 2019, 13:48

Onko Hela-torstai 30.5.19 isyyslomapäivä?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 10 Touko 2019, 09:49

Hei Enocell!

Helatorstai 30.5.2019 on arkipyhä jolta ei makseta isyysrahaa.

Terveisin
Kela-Kerttu

KoiVeli

Lukematon viesti Kirjoittaja KoiVeli » 13 Touko 2019, 13:35

Hei!

"Hae isyysrahaa vasta kun lapsi on syntynyt ja tiedät, milloin aiot pitää isyysvapaata. Hae isyysrahaa joko yhtäjaksoiselle ajalle tai useammalle lyhyemmälle jaksolle, jos jaat isyysvapaasi eri ajankohtiin. Isyysrahaa maksetaan arkipäiviltä, joita ovat päivät maanantaista lauantaihin pois lukien arkipyhät. Isä voi itse päättää, miltä päiviltä hakee isyysrahaa. Esimerkiksi LAUANTAI on isyysrahapäivä vain, jos isä niin itse haluaa.

Jos työnantaja maksaa isälle palkkaa isyysvapaan ajalta, isyysraha maksetaan tällöin työnantajalle. Jos isyysvapaaseen sisältyy palkallisia vapaapäiviä, maksetaan isyysraha myös näiltä päiviltä työnantajalle. Esimerkiksi JOS palkallinen isyysvapaa jatkuu viikonlopun yli ja LAUANTAI on PALKALLINEN vapaapäivä, maksetaan isyysraha myös lauantailta työnantajalle. Tällöin myös LAUANTAI kuluttaa isän isyysrahapäiviä."

Tarkoittaako yllä oleva teksti, että kun työnantajani ei maksa LAUANTAILTA palkkaa, voin hakea isyysrahaa maanantai - perjantai ajalta, jolloin vapaani pitenee yhtä monella päivällä, kuin lauantaita jäi pois?

Esim. isyysloma alkaa 06.05.2019, menisin seuraavan kerran töihin 31.05.2019. (30.05 helatorstai, ei työpäivä)

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 13 Touko 2019, 14:12

Hei KoiVeli!

Kun työnantaja ei maksa palkkaa lauantailta ja haet itse isyysrahaa maanantaista perjantaihin, välissä olevat lauantait eivät kuluta isyysrahapäivää.

Esimerkissäsi aloittaisit isyysvapaan 6.5. Voisit hakea isyysrahaa 6.-10.5. (5 päivää), 13.-17.5. (5 päivää), 20.-24.5. (5 päivää) ja 27.-29.5. (3 päivää). Näistä tulisi yhteensä 18 isyysrahapäivää neljässä jaksossa.

Keväisin terveisin
Kela-Kerttu

V1ll3

Lukematon viesti Kirjoittaja V1ll3 » 13 Touko 2019, 16:04

Hei,

Miten merkkaan isyyvapaa hakemuksen helatorstai viikolle? Kun siinä on arkipyhä mukana, niin teenkö hakemuksen kuudelle päivälle esim. 28.5-4.6.2019?

V1ll3

Lukematon viesti Kirjoittaja V1ll3 » 13 Touko 2019, 16:05

V1ll3 kirjoitti:Hei,

Miten merkkaan isyyvapaa hakemuksen helatorstai viikolle? Kun siinä on arkipyhä mukana, niin teenkö hakemuksen kuudelle päivälle esim. 28.5-4.6.2019?
Lisää tähän vielä että olen jo pitänyt 12 arkipäivää aikaisemmin

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 14 Touko 2019, 13:55

Hei V1ll3!

Arkipyhäpäiviä eli esim. helatorstaita ei tarvitse erikseen merkitä hakemukseen tai jättää hakematta. Voit täyttää hakemuksen siltä ajalta kun olet isyysvapaalla. Helatorstai ei ole isyysrahapäivä eli jos haet isyysrahaa ajalle 28.5.-4.6.2019, siinä kuluu 6 isyysrahapäivää.

Terkuin
Kela-Kerttu