Isyysloma ja useampi työpaikka

Voiko isyysvapaan pitää osissa? Onko opiskelu isyysvapaalla mahdollista? Kysy ja keskustele isän vapaista.

Valvoja: Kela-Kerttu

jalatontarzan

Isyysloma ja useampi työpaikka

Lukematon viesti Kirjoittaja jalatontarzan » 07 Touko 2019, 07:53

Morjens! Nyt ois liuta kysymyksiä:

Minulla on kaksi työpaikkaa tällä hetkellä. Esikoinen on syntymässä tässä lähiviikkojen aikana.

- Onko minulla molemmista työpaikoista sama määrä isyysvapaata käytettävissä?
- Onko vapaat pidettävä molemmissa työpaikoissa samaan aikaan vai voinko pitää ne eri aikaan eri työpaikoissa?
- Jos pidän lapsen synnyttyä esim. viikon vapaata molemmista työpaikoista (tai vain toisesta) ja säästän loput myöhemmäksi, niin onko isyysrahaa pakko nostaa tuolta ensimmäiseltä viikolta?

Minun tapauksessa päiväraha lasketaan edelliseltä 6kk:lta, ja tulot ovat aivan viime kuukausina nousseet niin paljon, että myöhempien isyys- ja vanhempainvapaiden takia haluaisin laskea päivärahat vasta parin kuukauden päästä, jolloin myös pitäisin loput tuosta kolmen viikon isyysvapaasta. Koska eikö tuolla kerran lasketulla päivärahalla sitten mennä kaikki samasta lapsesta pidettävät vapaat?

Kela-Kerttu

Re: Isyysloma ja useampi työpaikka

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 07 Touko 2019, 12:21

Hei jalatontarzan!

Sinulla on mielenkiintoisia kysymyksiä!

Isyysvapaan pitämisestä sovit työnantajiesi kanssa. Kelasta haetaan isyysrahaa ja se edellyttää, että et työskentele samaan aikaan. Et voi siis työskennellä kummallekaan työnantajalle niinä päivinä, joilta päivärahaa haet. Sillä ei ole Kelan puolesta väliä oletko kyseisille päiville sopinut molempien työnantajien kanssa juuri isyysvapaasta vai oletko poissa töistä esimerkiksi normaalin viikoittaisen vapaapäivän tai vuosiloman johdosta.

Jos työnantajasi maksaa sinulle palkkaa isyysvapaan ajalta, he tulevat hakemaan korvausta kyseiseltä ajalta ja isyysraha maksetaan heille palkkaa vastaavalta osalta. Tällöin isyysrahaa on siis haettava samalta ajalta. Muissa tilanteissa ilmoitat vain itse miltä ajalta isyysrahaa haet.

Isyysrahan määrä määritetään kun isyysrahaa hakee ensimmäisen kerran. Päiväraha on saman suuruinen kaikkien loppujen samasta lapsesta pidettävien isyysrahapäivien aikana.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

jalatontarzan

Lukematon viesti Kirjoittaja jalatontarzan » 08 Touko 2019, 16:22

Kiitos näistä! Muutama jatkokysymys:

Toinen työnantajistani ei maksa isyysvapaasta palkkaa, koska työsuhteeni on kestänyt alle 6kk. Työnantaja kuitenkin lähettää Kelaan jonkin hakemuksen/ilmoituksen isyysvapaasta jos päätän sitä pitää. Lasketaanko päivärahani tässä tapauksessa tuon työnantajan tekemän hakemuksen/ilmoituksen saavuttua? Vai vasta jos haen itse isyysrahaa? En toisaalta varmaan edes voi hakea isyysrahaa tuolta ajalta, jos jatkan työskentelyä toisessa työpaikassa? Tämä kiinnostaa, koska edelleen olisi tarkoitus lykätä tuota päivärahojen laskupäivää mahdollisimman myöhään, koska tämän hetken tulot nostavat merkittävästi tuota kumulatiivista 6kk ansiota.

Kun ensimmäisen kerran pidän isyysvapaata siten, että työnantaja (tai työnantajat) maksaa siitä myös palkkaa tai haen itse isyysrahaa, niin minun pitää varmaan toimittaa tällöin kaikista työpaikoista ansaitsemani edellisen 6kk:n tulot Kelaan? Päivärahani tulevat myös luultavasti olemaan suuremmat kuin yksittäisen työnantajan maksama palkka. Jos pidän isyysvapaata samaan aikaan kaikista työpaikoista, ja useampi työnantaja maksaa siitä palkkaa, niin mitenhän tuo rahaliikenne menee siinä tapauksesa kelan, työnantajien ja minun välillä?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 09 Touko 2019, 13:53

Hei jalatontarzan!

Pelkkä työnantajan hakemus ei riitä vaan tarvitaan myös sinun oma hakemus isyysrahasta. Isyysrahaan ei ole oikeutta, mikäli työskentelet samaan aikaan, kuitenkaan sunnuntai ja arkipyhä työskentelyt ei vaikuta isyysrahaan.

6kk tulot tarvitaan kaikilta työnantajilta, mikäli aloitat ensimmäisen isyysvapaan vuonna 2019. Vuoden 2020 alusta vanhempainpäivärahat, kuten myös isyysraha, määräytyvät vuositulon perusteella. Lisätietoa tulevasta muutoksesta löydät täältä: http://www.kela.fi/ajankohtaista-lapsip ... -tulotasoa

Työnantaja saa päivärahaa palkkaa vastaavalta osalta. Mikäli sinulle laskettu päiväraha on suurempi kuin palkka, niin tällöin Kela maksaa sinulle palkallisen isyysvapaan ajalta palkan ja päivärahan erotusta.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi