Isä vanhempainvapaalla

Voiko isyysvapaan pitää osissa? Onko opiskelu isyysvapaalla mahdollista? Kysy ja keskustele isän vapaista.

Valvoja: Kela-Kerttu

linduw

Isä vanhempainvapaalla

Lukematon viesti Kirjoittaja linduw » 15 Touko 2019, 22:00

Hei,
Olen tällä hetkellä äitiyslomalla, joka jatkuu 2.8.19 asti, jonka jälkeen alkaa vanhempainvapaa, joka on jo myönnetty minulle (mukaanlukien vanhempainraha). Olemme kuitenkin hiljattain lapsen isän kanssa miettineet, että hän voisi jatkaa 3.8 vanhempainvapaalle. Onko tämä vielä mahdollista muuttaa ja siinä tapauksessa, miten haen muutosta asiaan?

Mats1

Re: Isä vanhempainvapaalla

Lukematon viesti Kirjoittaja Mats1 » 16 Touko 2019, 09:35

Samaan ketjuun meidän perheellä vastaava kysymys. Äiti on parhaillaan vanhempainvapaalla 14.10.2019 asti. Haluaisimme kuitenkin vaihtaa niin että minä jäisin vanhempainvapaalle 1.8.2019 alkaen. Miten vaihto tehdään? Riittääkö että minä teen itselleni vanhempainvapaahakemuksen? Täytyykö äidin erikseen perua vanhempainvapaansa Kelaan?

Yt.
isä

Kela-Kerttu

Re: Isä vanhempainvapaalla

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 16 Touko 2019, 13:48

Hei linduw ja Mats1!

Lapsen isän on mahdollista hakea vanhempainrahajaksoa itselle vaikka se olisi jo ensin myönnetty lapsen äidille. Isän tulisi toimittaa oma vanhempainpäivärahahakemus viimeistään 1 kk ennen kuin hän haluaa jakson aloittaa. Molemmat isät ovat suunnitelleet hakevansa vanhempainrahaa elokuusta alkaen, joten hakemuksen ennättää vielä hyvin tehdä. Äidin ei tarvitse erikseen perua omaa tukeaan vaan hänen vanhempainrahapäätös tarkistetaan kun isälle on annettu päätös.

Mukavaa kevään jatkoa!

Terkuin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi