Yrittäjän isyysvapaa

Voiko isyysvapaan pitää osissa? Onko opiskelu isyysvapaalla mahdollista? Kysy ja keskustele isän vapaista.

Valvoja: Kela-Kerttu

B92

Yrittäjän isyysvapaa

Lukematon viesti Kirjoittaja B92 » 17 Touko 2019, 21:22

Hei!
Olen ollut yrittäjä toiminimellä tammikuusta asti. Haluaisin pitää maaliskuussa syntyneestä lapsestani isyysvapaata, mutta miten rahan summa määräytyy? Tämän hetkisten tulojen perusteella vai viime vuoden (jolloin olin työtön ja sain työttömyysrahaa)?

foorumi

Re: Yrittäjän isyysvapaa

Lukematon viesti Kirjoittaja foorumi » 20 Touko 2019, 07:00

Tähän olisi mukava saada vastaus. Samaten minua askarruttaa, että miten toiminimen perustaminen vaikuttaa isyysrahaan? Eli olen jo pitänyt isyysvapaata 18 päivää, ja jos nyt perustan yrityksen ja pidän isyysvapaata esimerkiksi kesäkuusta eteenpäin, montako vuorokautta isyysvapaata on jäljellä ja minkä perusteella isyysraha määräytyy: edellisvuoden tulojen vai tämän vuoden tulojen yrityksen perustamiseen asti?

Kela-Kerttu

Re: Yrittäjän isyysvapaa

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 20 Touko 2019, 14:06

Hei B29j ja foorumi!

B29: Isyysraha määräytyy yleensä edellisenä vuonna verotuksessa vahvistettujen työtulojen mukaan. Eli kun haet isyysrahaa ensimmäisen kerran lapsesta tänä vuonna, määräytyy päiväraha ensisijaisesti vuoden 2017 työtulon mukaan.

Voit myös esittää isyysrahaa edeltäviä puolen vuoden tuloja ja silloin on mahdollista huomioida tuloksi tämän hetkinen YEL -tai MYEL-työtulo. Kerttu ei kuitenkaan voi varmaksi sanoa, mihin tuloon isyysraha tulee lopulta perustumaan, koska tämä asia tarkistetaan sinulle hakemuksella.

foorumi: Toiminimen perustamisella ei ole vaikutusta isyysrahaan, kunhan isyysvapaan aikana ei työskentele. Sunnuntaisin työskentely on kuitenkin mahdollista.

Kerroit pitäneesi isyysvapaata aiemmin 18 arkipäivää, joten sinulla on äidin vanhempainrahakauden jälkeen mahdollista pitää vielä 36 arkipäivää. Nämä päivät on pidettävä siihen mennessä kun lapsesi täyttää 2 vuotta.

Tilanteessasi isyysraha perustuu samaan tuloon, kuin aiemmin samasta lapsesta pidettävä isyysraha. Jälkimmäisten isyysvapaajaksojen isyysraha lasketaan aina samojen tulojen perusteella kuin ensimmäinen isyysraha, vaikka isän tulot olisivat sen jälkeen laskeneet tai nousseet.

Isyysrahan määräytymisestä voitte vielä molemmat lukea osoitteessa:
www.kela.fi/vanhempainpaivarahat-maara-ja-maksaminen

Terkuin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi