Isyysrahan palkan maksaminen vai Kelasta hakeminen

Voiko isyysvapaan pitää osissa? Onko opiskelu isyysvapaalla mahdollista? Kysy ja keskustele isän vapaista.

Valvoja: Kela-Kerttu

Joulukuun isyysvapaa

Isyysrahan palkan maksaminen vai Kelasta hakeminen

Lukematon viesti Kirjoittaja Joulukuun isyysvapaa » 03 Syys 2019, 10:55

Isyyslomani on alkamassa joulukuussa 2019. Jos on kaksi eri työnantajaa niin miten haetaan isyysrahaa? Haetaanko se jälkikäteen Kelalta suoraan? Pitääkö minun kysyä molemmilta työnantajiltani että maksavatko he minulle isyysvapaan ajalta palkkaa vai ilmoitanko heille että haen isyysrahan itse suoraan Kelalta ja saanko hakea itse suoraan isyysrahan Kelalta? Jos haen isyysrahan suoraan Kelalta niin määräytyykö se silloin 2017 vuoden verotettavien tulojen mukaan koska isyysvapaa alkaa vuoden 2019 aikana. Maksaako myös työnantajani isyysrahan vuoden 2017 vuoden verotettavien tulojen mukaan?

Vuoden 2017 vuoden mukaan verotettavat tulot ovat minulla suuremmat kuin vuoden 2019 vuoden tulot joten haluaisin isyysrahan maksettavan 2017 vuoden verotettavien tulojen mukaan, voinko siis hakea isyysrahaa suoraan Kelalta?

Kela-Kerttu

Re: Isyysrahan palkan maksaminen vai Kelasta hakeminen

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 03 Syys 2019, 15:23

Hei Joulukuun isyysvapaa!

Työnantajan palkanmaksun velvollisuus perustuu työehtosopimukseen. Sinun tulee siis keskustella työnantajan tai oman ammattiliiton kanssa maksaako työnantaja palkkaa ja minkä suuruista.

Riippumatta siitä maksaako työnantaja palkkaa vai ei, sinun tulee tehdä Kelaan hakemus koko isyysvapaan ajalta. Hakemuksessa tulee ilmoittaa maksaako työantaja palkkaa isyysvapaalta. Tällöin työnantaja myös tekee ilmoituksen maksamastaan palkasta Kelaan.

Päiväraha perustuu ensisijaisesti vuoden 2017 verotuksessa todettuihin työtuloihin, kun ensimmäinen isyysrahapäivä on vuonna 2019. Vaihtoehtona olisi hakea tukea edeltävän 6 kk tuloilla, mutta tällöin tulojen pitäisi olla noussut vähintään 20 prosenttia ja kerroitkin että mieluisampi vaihtoehto olisi vuoden 2017 tulotiedot. Päivärahan suuruuteen ei vaikuta se maksaako työnantaja isyysvapaan ajalta palkkaa vai ei.

Jos työnantajan/työnantajien maksama palkka on pienempi kuin isyysraha, Kela maksaa palkkaa vastaavan osan päivärahasta työnantajalle ja erotuksen sinulle itselle.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Joulukuun isyysvapaa

Lukematon viesti Kirjoittaja Joulukuun isyysvapaa » 03 Syys 2019, 19:32

Hei,
ja kiitos vastauksestasi.

Tarkoittaako tämä -

"Päivärahan suuruuteen ei vaikuta se maksaako työnantaja isyysvapaan ajalta palkkaa vai ei.
Jos työnantajan/työnantajien maksama palkka on pienempi kuin isyysraha, Kela maksaa palkkaa vastaavan osan päivärahasta työnantajalle ja erotuksen sinulle itselle. "

- sitä että vaikka työnantaja maksaisikin minulle isyysajan palkkaa niin saan myös Kelalta isyysrahaa, mikäli palkka ei vastaa vuoden 2017 verotettavien tulojen mukaan maksettavaa isyysrahaa.
Eli isyysraha maksetaan joka tapauksessa vuoden 2017 verotettavien tulojen mukaan minulle?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 04 Syys 2019, 14:26

Hei Joulukuun isyysvapaa!

Asia on jotakuinkin noin. Eli jos 2017 tulojesi mukaan laskettu isyysraha on suurempi, kuin työnantajan isyysvapaan ajalta maksama palkkaa, maksetaan palkan ja päivärahan erotus sinulle itsellesi.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi