Työnantajan velvollisuus antaa isälle vapaata

Voiko isyysvapaan pitää osissa? Onko opiskelu isyysvapaalla mahdollista? Kysy ja keskustele isän vapaista.

Valvoja: Kela-Kerttu

Lapset 2018 ja 2019

Työnantajan velvollisuus antaa isälle vapaata

Lukematon viesti Kirjoittaja Lapset 2018 ja 2019 » 04 Syys 2019, 10:49

Hei,

Meillä esikoinen synt. 01/2018 ja olen nyt hoitovapaalla hänen kanssaan. Isä pitänyt esikoisen syntyessä 3vko isyyslomaa. Nyt uuden lapsen la 1.11.19. Tarkoitus oli, että isä pitäisi esikoisesta 4vkoa putkeen isyyslomaa, kun minä olen äitiyslomalla uudesta vauvasta. Työnantaja ei suostu antamaan lomaa.. Onko työnantajalla oikeus kieltäytyä antamasta tuota 4vkoa putkeen lomaa?

Virkamiesisa

Re: Työnantajan velvollisuus antaa isälle vapaata

Lukematon viesti Kirjoittaja Virkamiesisa » 04 Syys 2019, 13:17

Hei!
Miehesi työnantajan menettely on erittäin ongelmallista. Asiassa on kuitenkin kysymys on työsopimuslain 4.luvun määräysten (https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/ ... 10055#L4P1) ja mahdollisen sovellettavan työ-/virkaehtosopimuksen tarkentavien määräysten tulkinnasta, joissa auttaminen ei ikävä kyllä kuulu Kansaneläkelaitoksen toimivaltaa.

Ensisijaista on ottaa yhteyttä omaan ammattiliittoon. Mikäli miehesi ei ole järjestäytynyt ammattiliittoon, apua ja neuvontaa voi kysyä myös AVI:n työsuojelun vastuualueelta (www.tyosuojelu.fi/. (Myös yksityiset työoikeudellisiin kysymyksiin erikoistuneet asianajajat antavat työoikeudellista neuvontaa, mutta tässä tapauksessa kustannukset luonnollisesti tulevat miehesi itsensä maksettavaksi.)

Voimia!

Kela-Kerttu

Re: Työnantajan velvollisuus antaa isälle vapaata

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 04 Syys 2019, 15:38

Hei Lapset 2018 ja 2019!

Kela ei neuvo työehtoihin liittyvissä asioissa. Nimimerkiltä 'Virkamiesisa' saitkin edellä jo hyviä vinkkejä asiaan selvittämiseksi.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi