Vaatimukset vanhempainvapaalle

Voiko isyysvapaan pitää osissa? Onko opiskelu isyysvapaalla mahdollista? Kysy ja keskustele isän vapaista.

Valvoja: Kela-Kerttu

Hermanni123

Vaatimukset vanhempainvapaalle

Lukematon viesti Kirjoittaja Hermanni123 » 09 Syys 2019, 15:12

Hei,

Olen maatalousyrittäjä, käyn myös tilan ulkopuolella palkkatöissä. Puolisoni on myös palkkatöissä. Minulla on tietenkin pakollinen MYEL-vakuutus. Miten menetellään vanhempainvapaan suhteen; voinko olla vanhempainvapaalla, jos puolisoni ei ole palkkatöissä tilan ulkopuolella, vaan maatilalla töissä? Miten työssäoleminen tulkitaan tässä tapauksessa? Riittääkö, että puolisollani on MYEL-vakuutus, hän olisi tilalla töissä ja minä vanhempainvapaalla palkkatöistä? Emme ole naimisissa, maatilayritys on yksin minun omistuksessani.

Kela-Kerttu

Re: Vaatimukset vanhempainvapaalle

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 09 Syys 2019, 15:56

Hei Hermanni123!

Puolisosi työskentelyllä ei ole vaikutusta sinun vanhempainpäivärahaoikeuteen. Sinun on siis mahdollista jäädä vanhempainvapaalle ja puolisosi olla maatilalla töissä. Jos itse työskentelet, tulisi siitä ilmoittaa Kelaan.

Puolisosi voi ottaa MYEL-vakuutuksen jos näin sovitte, mutta ei sillä ole merkitystä sinun vanhempainpäivärahaasi.

Terkuin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Hermanni123

Lukematon viesti Kirjoittaja Hermanni123 » 09 Syys 2019, 16:13

Hei,

Olin ymmärtänyt, että vanhempainvapaalla voi olla vain, jos puoliso on töissä. Molemmat ei tietenkään yhtä aikaa, mutta kuitenkin siten, että toinen olisi aina töissä ja toinen vanhempainvapailla. Tätä vaatimusta puolison työskentelystä vanhempainvapaan aikana ei nähtävästi ole olemassakaan? Vaikuttaako puolisoni tulot vanhempainrahan suuruuteen? Molemmille vanhemmille ilmeisesti lasketaan omat vanhempainrahansa erikseen?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 10 Syys 2019, 08:25

Hei Hermanni123!

Puolison ei tarvitse olla töissä toisen vanhemman vanhempainvapaan aikana, mutta etuutta voidaan myöntää vain yhdelle vanhemmalle kerrallaan. Vanhempainraha määräytyy molemmille vanhemmille heidän omien tulojen perusteella, joten puolison tuloilla ei ole vaikutusta päivärahan määräytymiseen.

Terkuin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi