Isyysvapaan ja vanhempainvapaan järjestys

Voiko isyysvapaan pitää osissa? Onko opiskelu isyysvapaalla mahdollista? Kysy ja keskustele isän vapaista.

Valvoja: Kela-Kerttu

naapurin Pasi

Isyysvapaan ja vanhempainvapaan järjestys

Lukematon viesti Kirjoittaja naapurin Pasi » 07 Marras 2019, 15:00

Hei.
Olen siirtynyt isyysvapaalle ja meillä on vielä noin kuukausi vanhempainrahakautta jäljellä. Tämän jälkeen minulla on tarkoitus käyttää kaikki isyysvappaani. Työnantajani sanoi, että palkanlaskennan asiantuntijan mukaan isyysvapaa on käytettävä ennen vanhempainvapaata. Olen ymmälläni, sillä kelan sivuilla sanotaan, että "Halutessaan isä voi pitää kaikki isyysrahapäivät äitiys- ja vanhempainrahakauden jälkeen. Isyysvapaat on pidettävä viimeistään siihen mennessä, kun lapsi on 2 vuotta". Kumpi on siis väärässä, kelan sivut vai palkanlaskenta?

Kela-Kerttu

Re: Isyysvapaan ja vanhempainvapaan järjestys

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 08 Marras 2019, 14:31

Hei naapurin Pasi!

Asia on, kuten Kelan sivuilla on kerrottu. Tarvittaessa voit olla yhteydessä ammattiliittoon.

Kaikkia isyysvapaita ei voi pitää ennen vanhempainpäivärahakauden päättymistä. Isä voi pitää isyysvapaata enintään 18 arkipäivää sinä aikana, jolloin äiti saa äitiys- tai vanhempainrahaa. Loput isyysvapaat isä voi pitää vasta vanhempainpäivärahakauden jälkeen. Nämä loput päivät on jaettavissa enintään kahteen jaksoon ja on pidettävä lapsen 2-vuotis syntymäpäivään mennessä. www.kela.fi/isyysraha.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi