Vahempainvapaan hakeminen

Voiko isyysvapaan pitää osissa? Onko opiskelu isyysvapaalla mahdollista? Kysy ja keskustele isän vapaista.

Valvoja: Kela-Kerttu

Elkki

Vahempainvapaan hakeminen

Lukematon viesti Kirjoittaja Elkki » 15 Kesä 2020, 10:11

Hei,

Olen jäämässä isyysvapaalle ja sopinut työnantajan kanssa vapaan pidosta. Lisäksi työnantajani on tehnyt isyysvapaailmoituksen koko isyysvapaan ajalta, vaikka vain ensimmäinen viikko vapaasta on minulle palkallista. Tarvitseeko minun tehdä vielä erillinen isyysrahahakemus Kelalle asiasta vai riittääkö pelkkä työnantajan ilmoitus?

Lisäksi vaimoni on hoitovapaalla tänä aikana ja äidin kanssa yhtä aikaa pidettävät vapaat on yhtä päivää lukuunottamatta käytetty. Katkeaako hänen kotihoidontuki automaattisesti isyysvapaan ajalta vai tehdäänkö siitäkin erillinen ilmoitus?

Kiitoksia vastauksista jo etukäteen.

Kela-Kerttu

Re: Vahempainvapaan hakeminen

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 15 Kesä 2020, 14:46

Hei Elkki!

Kyllä sinun tulee toimittaa Kelaan myös oma isyysrahahakemus. Hakemuksen voit tehdä kätevästi kela.fi asiointipalvelun kautta.

Puolisosi kotihoidon tuki tarkistetaan Kelassa automaattisesti samalla, kun saat päätöksen isyysrahasta. Toki puolison kannattaa ilmoittaa kotihoidon tukeen asiasta itse, jos isyysrahanjaksosi on tulossa lähiaikoina.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi