Isyysvapaa

Voiko isyysvapaan pitää osissa? Onko opiskelu isyysvapaalla mahdollista? Kysy ja keskustele isän vapaista.

Valvoja: Kela-Kerttu

yhaiti00

Isyysvapaa

Lukematon viesti Kirjoittaja yhaiti00 » 15 Kesä 2020, 23:26

Hei, tässä sellaista mietin, että onko lapseni isällä oikeutta isyysvapaaseen, olemme eronneet pojan ollessa pari kk ikäinen, mies ei tahtonut elää perheenä vaan ryypätä kavereiden kanssa. Poika nyt 10 kk isä piti isyysvapaata 1vk kun lapsi syntyi. Asumme eri paikkakunnilla. Lapsen isä on kuitenkin ilmoittanut minulle että aikoo pitää isyysvapaat kesän aikana pois. Isä ei ole koskaan ollut innokas hoitamaan lasta, ei tahdo olla pojan kanssa kahden minun on aina oltava paikalla. Eli onko isällä oikeus pitää isyysvapaata koska tuskin aikoo lasta hoitaa vaan tahtoo helpot rahat kelalta ja laittaa autoa yms kavereiden kanssa? Ja miten tämmöisessä tilanteessa jossa lapsi asuu eriosoitteessa isän kanssa pitääkö minun (lapsen äidin) suostua siihen että lapsen isä voi pitää isyys vapaata?

Kela-Kerttu

Re: Isyysvapaa

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 16 Kesä 2020, 08:59

Hei yhaiti00!

Lapsesi isä voi hakea isyysrahaa vaikka olette eronneet ja hän asuu eri osoitteessa. Ehtona kuitenkin on, että hän hoitaa lasta. Jos hän ei hoida lasta ja kuitenkin hakee isyysrahan, voit myös sinä ilmoittaa Kelalle, että hän käyttää tukia väärin.

Sinun kannattaa kysyä oman kunnan lastenvalvojalta, onko sinun suostuttava siihen, että isä hoitaa lasta. Lastenvalvojan kanssa voi sopia elatuksesta ja tapaamisista.

Terkuin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

yhaiti00

Lukematon viesti Kirjoittaja yhaiti00 » 19 Kesä 2020, 22:08

Mitä seurauksia voi tulla jos lapsen isä pitää isyyslomaa, ilman että hän hoitaa lasta?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 22 Kesä 2020, 08:37

Hei!

Isyysrahan myöntämisedellytyksenä on, että isä hoitaa lasta. Isyysraha voidaan hylätä jos tämä ehto ei täyty.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi