Äitiyspäiväraha

Mitä äitiyspakkaus sisältää? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Kysy ja keskustele äitiysavustukseen liittyvistä asioista.

Valvoja: Kela-Kerttu

Vieras

Äitiyspäiväraha

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 30 Syys 2014, 13:23

Moikka. Olin vuoden 2013 äitiyslomalla ja sain äitiyspäivärahan vuoden 2012 tulojen mukaan, kun ne katsoivat kelasta edellisen vuoden tulot, vaikka silloinkin pyysin katsomaan viimeisen puolen vuoden tuloja. Nyt olen jäämässä uudelleen äitiyslomalle joulukuussa 2014 niin mietin tässä että katsotaanko mun äitiyspäiväraha nyt noiden 2013 vuoden tulojen mukaan kun olin äippälomalla jotka on huomattavasti pienemmät mitä töissä käydessäni? Olen kuitenkin ollut töissä taas tammikuusta 2014 lähtien. Vai miten tämä systeemi yleensä menee? Jos ne katotaan sen perusteella mitä tienasin äitiyslomalla ollessani niin en varmaan saa juuri mitään äitiyspäivärahaa tällä kertaa

Kela-Kerttu

Re: Äitiyspäiväraha

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 30 Syys 2014, 14:14

Hei!

Jos äitiyslomasi on alkanut vuonna 2013, niin silloin on käytetty verotietoja vuodelta 2011 tai kuuden kuukauden tulotietoja ennen äitiysloman alkamista.

Äitiysrahan määräytymisestä:

Äitiys- ja vanhempainrahan perusteena käytetään AINA ensisijaisesti etuusoikeutta edeltäneenä vuonna toimitettua verotusta. Vuonna 2014 alkavissa äitiysrahoissa käytetään vuoden 2012 tuloja ja 2015 alkavissa vuoden 2013 tuloja jne. Mikäli tulot ovat nousseet huomattavasti (=vähintään 20 %) verotusvuoteen verrattuna, voidaan etuuden perusteena käyttää viimeisen 6 kuukauden tuloja. Jos sinulla ei ole tuloja 6 kuukauden ajalta, työnantaja esittää tulotiedot siltä ajalta kuin niitä on. Tulot esitetään pääsääntöisesti välittömästi äitiysrahakautta edeltävältä ajalta. Tulot kerrotaan kahdella vuosituloiksi ja niistä vähennetään mahdolliset tulonhankkimiskulut, esim. ay-jäsenmaksut ja työmatkakulut.

Etuus voi perustua myös opintotukeen tai sen perusteena voidaan käyttää työttömyysetuutta, jos sitä on maksettu etuutta edeltävän 4 kuukauden aikana. Näitä perusteita käytetään silloin, jos henkilöllä ei ole mitään muita tuloja (verotus, 6 kk tulot), joihin etuus voisi perustua.

Jos sinulla on alle 3-vuotias lapsi, ennen uuden lapsen laskettua aikaa, voidaan päivärahan perusteena käyttää samoja työtuloja kuin edellisen lapsen kohdalla.

Ystävällisesti
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Erica

Lukematon viesti Kirjoittaja Erica » 02 Loka 2014, 16:39

Hei,

minulla on kysymys äitiyspäivärahan laskemisesta 6 kk:n tulojen perusteella. Olen jäämässä äitiyslomalle 20.12. Ymmärsin, että voin laskea tulot joko 1.6-30.11. tai 19.6.-19.12. Jos valitsen jälkimmäisen vaihtoehdon, laskeeko työnantaja kesäkuun ja joulukuun päiviltä ns. päivkohtaisen palkan?

Kesäkuussa palkkapäiväni oli 13.6. Jos joulukuun palkka maksettaisiinkin 31.12. sijaan vaikkapa 12.12., tulisiko laskuihin mukaan nuo palkkapäivänä saadut palkat? Eli hyötyisinkö, jos 6kk:n ajanjakso olisikin 13.6.-13.12., jolloin voisin laskea mukaan kesäkuun ja joulukuun palkkapäivän ja palkan koko kuulle VAI lasketaanko kesäkuun ja joulukuun tulot päiväkohtaisesti?

Kiitos vastauksesta!

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 03 Loka 2014, 10:24

Hei!
Kiitos kysymyksestäsi.

Voit pyytää työnantajalta Selvitys työnantajan maksamasta palkasta (Y17) lomakkeen, jossa työnantaja ilmoittaa nuo kuuden kuukauden palkat. Voit tiedustella palkanlaskijalta kuinka he palkat laskevat ilmoitukseen.

Vuositulo lasketaan kertomalla 6 kuukauden tulo kahdella. Jatkuvia tuloja ovat palkan lisäksi mm. vuosittain maksettavat korvaukset esim. lomarahat.

Kun haet etuutta kuuden kuukauden tuloilla, niin muista ilmoittaa hakemuksessasi tulonhankkimiskulut.

Terveisin
Kela-Kerttu

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 03 Loka 2014, 13:41

Hei,

kiitos vastauksesta.

Kysyin palkanlaskennasta laskemistapaa ja he sanoivat laskevansa päiväkohtaisen palkan, jolloin palkanmaksupäivällä ei sinänsä ole väliä. Olisiko kuitenkin mahdollista pyytää ilmoitus niin, että työnantaja ilmoittaa 6kk aikana maksetut palkat eikä tarkkaa päiväkohtaista ansaintaa? Voinko siis sanoa työnantajalle, että Kelan mukaan ansiot voi ilmoittaa myös näin?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 10 Loka 2014, 15:33

Hei!

Ilmoitus työnantajan maksamasta palkasta -lomakkeessa tulee kuuden kuukauden ajan palkka ilmoittaa ns. könttäsummana, josta erotetaan erilliselle omalle ilmoitusrivilleen mm. lomarahan osuus. Eli lomakkeessa ilmoitetaan palkat, mitä sinulle on tullut kuuden kuukauden aikana maksuun ennen äitiysvapaasi alkamista. Kela.fi sivuilla on työnantajille omat ohjeet tulojen ilmoittamisesta.

Terveisin
Kela-Kerttu

Tuikku88

Lukematon viesti Kirjoittaja Tuikku88 » 12 Loka 2014, 03:32

Moikka

Olen tällä hetkellä äitiyslomalla ja saan Kelasta äitiyspäivärahaa joka on laskettu vuoden 2012 tulojensa perusteella sillä sain tietää raskaudestani vuonna 2013.
Kysymykseni kuuluukin, että jos tulen vielä tänä vuonna (2014) uudestaan raskaaksi, voinko saada äitiyspäivärahaa vuoden 2013 tulojen perusteella, vai otetaanko se automaattisesti samalta 2012 -vuodelta koska esikoiseni on alle 3 vuotias?
Olen tienannut paremmin vuonna 2013 verrattuna vuoteen 2012, mutta en pystynyt hakemaan nyt äitiyslomalle jäädessäni edellisen 6kk:n perusteella äitiyspäivärahaa sillä olin sairauslomalla ja kelan sairauspäivärahoilla juuri ennen äitiyslomani alkua.

tattiol

Lukematon viesti Kirjoittaja tattiol » 13 Loka 2014, 14:11

Hei!
Olen jäämässä äitiyslomalle 11.2.15. Haluaisin äitiysrahan laskettavan 6 kk mukaan, koska tuloni ovat vuonna 2014 nousseet. Kuitenkin olen lokakuun palkattomalla vapaalla tutkimustyön takia, ja syykuusta 3 viikkoa minulla oli eri työnantaja. Voinko pyytää kun haen äitiysrahaa marraskuussa että 6 kk lasketaan 01.03-31.08.14 palkan mukaan kun minulla oli sama työnantaja (joka jatkuu myös marraskuu - tammikuu), vai lasketaanko se aina viimeisiltä 6 kuukaudelta?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 14 Loka 2014, 08:49

Hei!

Kiitos kysymyksistänne.

Nimimerkille "Tuikku 88"

Äitiyspäiväraha lasketaan ensisijaisesti viimeksi vahvistetun verotuksen työtulon mukaan eli jos äitiyslomasi alkaa vuonna 2014, käytetään vuoden 2012 verotuksen työtuloa. Vuonna 2015 alkavissa vanhempainpäivärahakausissa käytetään vuoden 2013 työtuloa jne.

Jos edellinen lapsesi ei ehdi täyttää 3 vuotta ennen uuden lapsen laskettua aikaa, voidaan päivärahan perusteena käyttää samaa työtuloa kuin edellisen lapsen kohdalla on käytetty.
Näissä tilanteissa Kela tarkistaa automaattisesti sen kumman vaihtoehdon mukaan päiväraha olisi sinulle parempi ja käyttää sitä.

Nimimerkille "tattiol"

6 kuukauden työtulot on esitettävä äitiyslomaa edeltävien 6 kuukauden työtulojen mukaan.
Näiden tulojen perusteella lasketun työtulon täytyy olla vähintään 20 % suuremmat kuin vahvistetun verotuksen työtulot, että niitä voidaan käyttää päivärahan perusteena.

Jos olet 6 kuukauden tarkastelujakson aikana ollut esim. työtön tai sairauslomalla, voi työtuloja esittää saman verran pidemmältä ajalta eli ns. liukua yli sairaus- / työttömyysjakso.

Soittamalla Lapsiperheiden tuet -palvelunumeroon 020 6392 206, voimme selvittää tilanteen sinun kohdallasi tarkemmin. Palvelu on avoinna ma - pe klo 8 - 18.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu

Suunnitteilla

Lukematon viesti Kirjoittaja Suunnitteilla » 15 Loka 2014, 15:01

Terve Olemme miettimässä lapsen hankkimista vaimoni kanssa, hän on työtön. Lueskelin Äitiysrahan perusteita ja kävi ilmi että se olisi noin 70-80% viime vuoden tuloista. Onko asia niin että äitiys raha jää alle työttömyys päivä rahan vai voiko siihen saada muita tukia?