Äitiyspäiväraha

Mitä äitiyspakkaus sisältää? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Kysy ja keskustele äitiysavustukseen liittyvistä asioista.

Valvoja: Kela-Kerttu

kerttuli82

Re: Äitiyspäiväraha

Lukematon viesti Kirjoittaja kerttuli82 » 19 Joulu 2018, 16:02

Hei,
Minulla on päivätyön ohella toiminimi, jonka vuositulot nyt noin 7 400 e ja palkkani täten yli 20 % parempi kuin verovuotena 2017 (sain myös 10v lisän lokakuussa). En kuitenkaan maksa vielä YEL-maksua koska ei ole pakko. Liittyykö äitiyspäiväraha YEL-maksuihin vai otetaanhan tämä kuitenkin huomioon? Veroa olen tietenkin maksanut.
Laskettu aika 16.6.2019.

Kiitos vastauksesta!

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 20 Joulu 2018, 14:15

Hei kerttuli82!

Yrittäjällä, jolla on YEL-vakuutus, huomioidaan tuloksi vakuutuksen työtulo. Jos sen lisäksi on palkkatuloa muusta kuin omasta yrityksestä, voidaan myös se huomioida tuloksi. Sinun kohdalla tuloksesi huomioidaan palkkatulo päätyöstäsi. Lisäksi voit esittää ne yritystulot, mitkä ilmoitat verottajallekin. Hakemuksen perusteella sitten katsotaan miten tulot huomioidaan. Työnantajasi tulisi toimittaa äitiysrahakautta edeltävän 6 kk työtulot Y17-lomakkeella tai sähköisesti. Toimita myös yrittäjätuloselvitykset 6 kk ajalta.

Jouluterkuin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Epavarma2

Lukematon viesti Kirjoittaja Epavarma2 » 30 Tammi 2019, 19:48

Hei, miten äitiyspäiväraha lasketaan lasketaan siinä tapauksessa, että vuoden aikana tulot ovat nousseet yli 20% mutta niistä suurin osa on tullut alkuvuodesta 2018. 2017 tulot 29000e ja 2018 tulot 43000e, joista viimeisen 6kk aikana vain 9000.

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 31 Tammi 2019, 15:25

Hei Epavarma2!

Ensisijaisesti käytetään vanhempainpäivärahakautta edeltävänä vuotena vahvistettua verotuksen työtuloa. Jos siis päivärahakausi alkaa vuonna 2019, käytetään vuoden 2017 työtuloa. Päiväraha voi perustua myös päivärahakautta edeltävän 6 kk työtuloon. 6 kk tuloja voidaan kerryttää kuluvalta ja edeltävältä vuodelta, jos sinulla ei ole ollut tuloja yhtä jaksoisesti koko 6 kk ajalta esim. sairauden, työttömyyden tai muun vastaavan syyn vuoksi.

Etukäteen on siis hankalaa kertoa tarkkaan mitä tuloa sinun kohdallasi käytetään vaan asia katsotaan sitten hakemuksen perusteella.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu

Tipi123

Lukematon viesti Kirjoittaja Tipi123 » 27 Heinä 2020, 11:35

Hei,

Olen jäänyt äitiyslomalle joulukuussa 2018. Hain opintovapaata kesäkuu-heinäkuulle 2020 ja tarkoitus on elokuussa palata 50% työajalla töihin ja jatkaa opiskelua 50%.
Tulin kuitenkin uudestaan raskaaksi ja jään uudelle äitiyslomalle tammikuussa 2021.

Meidän tesin mukaan työnantaja maksaa työntekijälle 3 kk palkan äitiysloman alkaessa, mutta maksetaanko se tuon 50% työsopimuksen mukaan? Aikuiskoulutustukea ei ilmeisesti voi saada äitiyslomalla.

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 27 Heinä 2020, 14:44

Hei Tipi123!

Kerttu ei pysty tähän antamaan vastausta. Neuvoisinkin sinua selvittämään asiaa työnantajalta/palkanlaskennasta/ammattiliitosta.

Aikuiskoulutustukea maksaa työllisyysrahasto.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu

Wikvaya

Lukematon viesti Kirjoittaja Wikvaya » 31 Loka 2020, 00:33

Hei!

Olen saamassa esikoistani, ja laskettu aika on 31.03.2021. Jos oikein olen ymmärtänyt, niin äitiysrahakauteni alkaisi siis viimeistään 24.02.2021, ja tähän huomioidaan tuloni ajalta 01.01.2020-31.12.2020.
Ongelma tässä on se, että olin vapaaehtoisesti pois työelämästä, matkustelemassa ulkomailla, ja vailla minkäänlaisia tuloja 01.01.-30.03.2020 välisenä aikana. Elin säästöilläni. Syy tähän tulottomuuteen ei siis ollut mikään Kelan sivuilla mainituista erityissyistä (opiskelu, sairaus tms). 01.04.2020 lähtien minulle alkoi sitten jälleen kertyä tuloja palkasta sekä etuudesta.

Eikö ole mitään mahdollisuutta siihen, että äitiyspäivärahani laskettaisiin vaikkapa viimeisen kuuden kuukauden tulojen perusteella, eikä koko kalenterivuoden? Vaikkei minulla Kelan luettelemia erityissyitä taustalla olekaan?
Tai jos tämä ei onnistu, voinko hakea vasta 01.03.2021 alkaen äitiysrahaa, jolloin rahan määrä laskettaisiin 01.02.2020-31.01.2021 tulojen perusteella? Tällöin siinä huomioitaisiin yksi palkkatulokuukausi enemmän, ja yksi täysin nollatulokuukausi vähemmän, joka vaikuttaisi jo selvästi etuuden määrään.
Mielestäni on hiukan epäreilua, että mikäli lapseni laskettu aika olisi viisi päivää myöhemmin ja etuusjaksoni alkaisi virallisesti vasta 01.03.2021, eikä jo 24.02., niin etuuden määrä olisi jo silloin selvästi suurempi...

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 02 Marras 2020, 15:16

Hei Wikvaya!

Äitiysrahakausi alkaa tosiaan 24.2.2021 kun laskettu aika on 31.3.2021. Silloin vuositulon tarkastelujakso on 1.1.-31.12.2020.

Äitiysrahakautta ei ole mahdollista siirtää alkamaan myöhemmin, joten vuositulojen tarkastelujaksoakaan ei ole mahdollista muuttaa. Äitiys- ja vanhempainrahasi perusteena käytetään tuon tarkastelujakson aikana saatuja tuloja.

Äitiys- ja vanhempainrahan myöntäminen perustuu sairausvakuutuslakiin ja siellä on tarkkaan kerrottu mihin tuloon päiväraha voi perustua.

Terkuin
Kela-Kerttu

Wikvaya

Lukematon viesti Kirjoittaja Wikvaya » 04 Marras 2020, 15:29

Hei!

Kiitos vastauksesta. Näin arvelinkin, mutta ajattelin kuitenkin vielä varmistaa asian varmuuden vuoksi.

Southaff

Lukematon viesti Kirjoittaja Southaff » 15 Tammi 2021, 23:29

Vitsi ku oli hankalaa?, mut tulin raskaaks Afrikkalaiselle ja mun pitäis päästä kotii?
En pääse millää täält pois, ku mun poikaystävä on sairas. Mitä pitäis tehdä, et päästäs Suomeen?