Äitiyspäiväraha

Mitä äitiyspakkaus sisältää? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Kysy ja keskustele äitiysavustukseen liittyvistä asioista.

Valvoja: Kela-Kerttu

epätietoinen90

Re: Äitiyspäiväraha

Lukematon viesti Kirjoittaja epätietoinen90 » 12 Loka 2017, 15:24

Kela-Kerttu kirjoitti:Hei epätietoinen90!

Kun olet YEL- -vakuutettu yrittäjä ja jos sinulla on jo verovuonna ollut yrittäjien eläkevakuutus, vanhempainpäivärahasi määräytyvät vakuutuksesi työtulon mukaan. Vuonna 2017 alkavissa päivärahoissa perusteena on vuoden 2015 YEL-työtulo, joka on tarkistettu palkkakertoimella.

Myös yrittäjä voi käyttää kuuden kuukauden YEL-vakuutuksen tuloja, jos tuloissa on ollut nousua 20% ja olet nostanut YEL-vakuutuksen määrää.

Lisää päivärahan määräytymisestä voit lukea kela.fi sivulta: http://www.kela.fi/vanhempainpaivarahat-yrittajalle

Ystävällisin terveisin Kela-Kerttu
Kiitos vastauksesta.

Olen ollut YEL-vakuutettu tammikuusta 2016 ja äitiyslomani alkaa 31.12.2017. Eli tässä tapauksessa äitiysraha ja vahempainpäivä raha lasketaan ilmeisesti 2015 verotustietojen perusteella?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 13 Loka 2017, 14:50

Hei!

Olet käsittänyt asian aivan oikein.

Mukavaa viikonloppua
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

pikkuinen2018

Lukematon viesti Kirjoittaja pikkuinen2018 » 18 Loka 2017, 18:00

Heippa,

kysymys erityisäitiyspäivärahasta ja palkkakaudesta joka sitä edeltää. Olen oikeutettu erityisäitiyspäivärahaan. Mikä on palkkakausi, edellisen 6kk palkanmääritystä varten jos jään erityisäitiyspäivärahalle:
a) 27.11.
b) 4.12.
c) 11.12.
d) 18.12.

Miten siis erityispäivärahalle jäänti vaikuttaa siihen, minkä ajankohdan ilmoitan tuloistani Kelaan?

Kiitos jo etukäteen!

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 19 Loka 2017, 09:38

Hei pikkuinen2018!

Tulot tulee olla välittömästi päivärahakautta edeltävältä ajalta. Palkat voi ilmoittaa välittömästi etuuden alkamista edeltävään päivään asti tai edeltävän palkkakauden päättymiseen asti.

Jos jäät erityisäitiyspäivärahalle 27.11., tulisi palkat olla 27.5.-26.11.2017. Jäädessäsi 4.12., palkat tulee olla 4.6.-3.12.2017. Tällä logiikalla voit miettiä myös muiden päivien kohdalla miltä ajalta tulot tulee olla.

Jos palkat haluaa esittää edeltävän palkkakauden päättymiseen asti, ei Kerttu pysty antamaan tarkkaa vastausta. Kelassa tulisi selvittää tarkemmin palkkakautesi pituutta ja päättymistä.

Ilmoituksen kuuden kuukauden tuloista tekee työnantaja ja he voivat toimittaa tiedot suoraan Kelaan.

Terveisin
Kela-Kerttu

abc1234

Lukematon viesti Kirjoittaja abc1234 » 13 Marras 2017, 14:34

Hei!

Minulla on laskettu aika helmikuussa 2018 ja tein netissä äitiysrahahakemuksen.

Sivuilla lukee: "Kun teet hakemuksen asiointipalvelussa, näet viimeksi verotuksessa vahvistetut tulosi sekä tiedon, paljonko tulojen tulisi olla, jotta voit hakea päivärahaa 6 kuukauden tuloilla."

Tein siis tosiaan hakemuksen, mutta missään vaiheessa hakulomakkeita ja kenttiä täyttäessä en kyllä huomannut tuollaista kohtaa.

Miten pystyisin tarkistamaan asiointipalvelusta/Kelasta, mitkä ovat viimeksi verotuksessa vahvistetut tuloni, ja paljonko tulojen tulisi olla, jotta voin hakea päivärahaa 6 kk tuloilla?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 15 Marras 2017, 14:38

Hei abc1234!

Jos äitiyspäivärahasi alkaa vuoden 2018 puolella, ei asiointipalvelussa vielä näy vielä vuoden 2016 verotuksen työtuloa. Kela saa nämä tiedot verottajalta vasta aivan loppuvuodesta.

Sinun on mahdollista esittää edeltävät 6 kuukauden tulot, vaikka et olisi varma siitä, onko tulosi nousseet riittävästi. Voit pyytää työnantajaasi ilmoittamaan 6 kuukauden tulotiedot. Sinun itse tulisi ilmoittaa Kelalle tulon hankkimisesta aiheutuneet kustannukset kuten matkakustannukset ja työttömyyskassan jäsenmaksut. Kela tutkii selvitystesi perusteella, ovatko tulosi nousseet vähintään 20 prosenttia.

Marraskuisin terveisin
Kela-Kerttu

Mietteliäs2018

Lukematon viesti Kirjoittaja Mietteliäs2018 » 21 Marras 2017, 18:50

Hei,

Olen jäämässä äitiyslomalle maaliskuun 2018 loppupuolella. Ymmärsin että äitiysrahan määräytymisessä käytettäisiin vuoden 2016 tuloja. Olen ollut hoitovapaalla 8/2014 alkaen 8/2016 asti jolloin olen jäänyt opintovapaalle. Vuodelta 2016 minulla on siis osittaisen hoitovapaan vuoksi vajaat tulot ja palkatonta opintovapaata jolloin olen saanut aikuiskoulutustukea.
Onko mahdollista pyytää tulojen tarkasteluvälin pidennystä ajalle jolloin olin vielä töissä 100% työajalla? Eli käytännössä esimerkiksi niin että äitiyspäivärahan laskemisessa huomioitaisiin 1/2014-7/2014 välinen tulo tai vuoden 2013 tulot?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 22 Marras 2017, 14:16

Hei Mietteliäs2018!

Ensisijaisesti vanhempainpäiväraha perustuu sinulla vuoden 2016 työtulon mukaan. Äitiysrahaa edeltäviä 6 kuukauden tuloja voit esittää, jos tulot ovat vähintään 20 % paremmat kuin vuonna 2016.

Jos 6 kuukauden tuloja ei ole koko edeltävältä ajalta esimerkiksi työttömyyden tai muun vastaavan syyn vuoksi, tuloja voi esittää niiltä ajanjaksoilta, joina on työskennellyt. Tuloja voi kuitenkin esittää vain päivärahan kauden alkamisvuodelta ja sitä edeltäneeltä kalenterivuodelta.

Vanhempainpäiväraha voi myös perustua samojen työtulojen perusteella kuin edellisen lapsen vanhempainpäiväraha, jos uuden lapsen laskettu aika on, ennen kuin lapsi täyttää 3 vuotta.

Mietteliäs2018

Lukematon viesti Kirjoittaja Mietteliäs2018 » 22 Marras 2017, 19:48

Hei,

Vielä kaipaisin täsmennystä tuohon vastaukseen, sillä tuon edellä kirjoittamasi olin toki jo selvittänyt nettisivuilta.
Eli onko tästä nyt tulkittavissa että ei ole mahdollista pyytää työtulojen tarkastelua vuodelta 2014 tai 2013? Aiempi lapsi on jo yli 3-vuotias. Olen edelleen opintovapaalla äitiyslomaan asti, joten ainoat käytettävät tulot ovat vuodelta 2016 jolloin siis olin osan vuodesta opintovapaalla. Vuonna 2017 olen ollut työssä kahden kuukauden ajan. Eli palkatonta opintovapaa-aikaa ei voi huomioida mitenkään? Eikä myöskään voi osittaisen hoitovapaan vuoksi pyytää tarkastelua sitä aiemmalta ajalta?

Kela-Kerttu kirjoitti:Hei Mietteliäs2018!

Ensisijaisesti vanhempainpäiväraha perustuu sinulla vuoden 2016 työtulon mukaan. Äitiysrahaa edeltäviä 6 kuukauden tuloja voit esittää, jos tulot ovat vähintään 20 % paremmat kuin vuonna 2016.

Jos 6 kuukauden tuloja ei ole koko edeltävältä ajalta esimerkiksi työttömyyden tai muun vastaavan syyn vuoksi, tuloja voi esittää niiltä ajanjaksoilta, joina on työskennellyt. Tuloja voi kuitenkin esittää vain päivärahan kauden alkamisvuodelta ja sitä edeltäneeltä kalenterivuodelta.

Vanhempainpäiväraha voi myös perustua samojen työtulojen perusteella kuin edellisen lapsen vanhempainpäiväraha, jos uuden lapsen laskettu aika on, ennen kuin lapsi täyttää 3 vuotta.

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 24 Marras 2017, 10:13

Hei!

Tulkitsit vastauksen oikein. Koska äitiyslomasi alkaa maaliskuussa 2018, voitaisiin 6 kuukauden tarkastelujaksoa pidentää pisimmillään vuoden 2017 alkuun. Tuloja ei siis voida katsoa myöskään vuodelta 2013 tai 2014.

Kuulostaa siltä, että päivärahasi tulisi perustumaan vuoden 2016 verotuksessa todettuihin työtuloihin.

Terveisin
Kela-Kerttu