Äitiysavustus ja opintotuki

Mitä äitiyspakkaus sisältää? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Kysy ja keskustele äitiysavustukseen liittyvistä asioista.

Valvoja: Kela-Kerttu

92Opiskelija

Äitiysavustus ja opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja 92Opiskelija » 15 Maalis 2017, 19:38

Hei!

Olen tällä hetkellä opiskelija ja saan opintotukea. Minulle kuitenkin syntyy vauva kesäkuussa ja täten siirryn äitiysavustuksen piiriin. Olen tehnyt jo äitiysavustushakemuksen, mutta siellä mainittiin, että opintotuki tulee vaikuttamaan äitiysavustukseen. Tiedän, että minun täytyy perua opintotukeni ennen kuin alan saada äitiysavustusta. Kysymys kuuluukin, että olisiko minun pitänyt perua opintotuki jo ennen hakemuksen tekemistä, jotta se ei vaikuta äitiyspäivärahaan? Hakemuksen mukaan alan saada äitiysavustusta 27.4, joten pitääkö minun perua jo huhtikuun opintotuki vai vasta toukokuun? Saan myös asumislisää tällä hetkellä, mutta vauvan synnyttyä siirryn tavallisen asumistuen piiriin, joten perunko senkin samalla jo toukokuulta? Pitääkö minun tehdä uusi äitiysavustushakemus, kun olen perunut opintotuen vai meneekö tieto tarpeeksi ajoissa heille ennen kuin päätös äitiysavustuksesta tulee? Yritin soittaa eilen puhelinpalveluun, mutta jonotin 20 min ja sitten puhelu loppui.

Kela-Kerttu

Re: Äitiysavustus ja opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 16 Maalis 2017, 14:32

Hei 92Opiskelija!

Opintotuki ei vaikuta äitiysavustukseen mutta äitiys- ja vanhempainrahaan se vaikuttaa, jos sinulla on samaan aikaan molemmat etuudet maksussa. Jos saat saman kuukauden aikana opintotukea, vanhempainpäiväraha maksetaan sinulle siltä ajalta vähimmäismääräisenä.

Uutta äitiys- ja vanhempainraha hakemusta sinun ei tarvitse nyt tehdä.
Jos aikomuksesi on perua opintotuki ja sinulle on jo ehditty antaa päätös vanhempainpäivärahaan, voit ilmoittaa muutoksesta asiointipalvelun kautta viestillä.
Vanhempainpäivärahan määrä tarkistetaan uudelleen kun olet perunut opintotuen.

Olitkin jo tietoinen, että siirryt lapsen syntymän jälkeen yleisen asumistuen piiriin. Voit toimittaa yleisen asumistuen hakemuksen myös asiointipalvelun kautta.

Onnellista odotusta!

Keväisin terveisin Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Tiittinen

Lukematon viesti Kirjoittaja Tiittinen » 06 Kesä 2019, 12:55

Hei,

Lasketaanko äitiysavustus tuloksi opintorahan tulorajassa?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 07 Kesä 2019, 10:51

Hei Tiittinen!

Äitiysavustus (170 eur) on veroton etuus. Sitä ei huomioida tulona opintotuen tulovalvonnassa.

Terkuin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi