Raskaustodistus

Mitä äitiyspakkaus sisältää? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Kysy ja keskustele äitiysavustukseen liittyvistä asioista.

Valvoja: Kela-Kerttu

Odottava aiti

Raskaustodistus

Lukematon viesti Kirjoittaja Odottava aiti » 17 Joulu 2020, 14:10

Hei,

Olen raskausviikolla 23 ja vallitsevan koronatilanteen vuoksi pyysin neuvolakäynnin tehtäväksi etänä. Tähän mennessä raskauden seurannan osalta kaikki ok, poikkeavaa ei ole ollut ja vauvan liikkeet tuntuvat normaalisti. Olen myös perusterve.

Ongelma: Neuvolasta eivät suostuneet antamaan raskaustodistusta ilman fyysistä käyntiä vaikka etäneuvola muuten heille sopi. Voiko yksityinen gynekologi kirjoittaa raskaustodistuksen Kelaa varten? Olen menossa rv 28 aikoihin yksityiselle gynekologille raskauden seurantaa varten.

Kiitos paljon jo etukäteen vastauksesta!

Vieras

Re: Raskaustodistus

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 17 Joulu 2020, 14:22

Todistus voi olla muultakin lääkäriltä kuin neuvolan. Raskaustodistuksessa tulee käydä ilmi äidin henkilötietojen sekä lasketun synnytysajan lisäksi mm. se, milloin raskaus on todettu ja milloin raskaus on kestänyt 154 päivää.

Kela-Kerttu

Re: Raskaustodistus

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 17 Joulu 2020, 15:36

Hei Odottava aiti!

Kuten yllä jo onkin kerrottu, raskaustodistus voi olla muultakin lääkäriltä kuin neuvolan. Kerttu on vastannut aiheeseen liittyen aiemmin myös tässä vastauksessa.

Ystävällisin terveisin,
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi