Vanhempainvapaa

Mitä äitiyspakkaus sisältää? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Kysy ja keskustele äitiysavustukseen liittyvistä asioista.

Valvoja: Kela-Kerttu

Jonnatee

Vanhempainvapaa

Lukematon viesti Kirjoittaja Jonnatee » 19 Tammi 2021, 10:11

Jäin tammikuun lopulla äitiyslomalle. Maaliskuun lopussa sain vauvan. Ja joulukuussa pidin lomani 24 päivää ja täydet piti olla (30).
Nyt olen kotihoidontuella mutta onko minulle kertynyt vanhempainvapaalla vuosilomia vai oliko ne tuossa minkä pisin joulukuussa. Kysyin työn antajalta. Minulla ei ole enää lomia kuulema, eikä vanhempainvapaalla vuosilomia kerry. Minä olin jostain lukenu että kertyisi mutta olenko nyt iha väärässä?

Vieras

Re: Vanhempainvapaa

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 19 Tammi 2021, 11:18

Jonnatee kirjoitti:
19 Tammi 2021, 10:11
Jäin tammikuun lopulla äitiyslomalle. Maaliskuun lopussa sain vauvan. Ja joulukuussa pidin lomani 24 päivää ja täydet piti olla (30).
Nyt olen kotihoidontuella mutta onko minulle kertynyt vanhempainvapaalla vuosilomia vai oliko ne tuossa minkä pisin joulukuussa. Kysyin työn antajalta. Minulla ei ole enää lomia kuulema, eikä vanhempainvapaalla vuosilomia kerry. Minä olin jostain lukenu että kertyisi mutta olenko nyt iha väärässä?
Asia ei kuulu Kelalle, vaan perustuu vuosilomalakiin. Sinun pitää ottaa yhteyttä ammattiliittoosi. Kela ei hoida työsuhde eikä lomasuhde asioita.
Yleisesti ottaen perhevapaat ovat vuosilomalaissa työssäolon veroista aikaa lukuun ottamatta hoitovapaata ja poissaoloa perheenjäsenen tai muun läheisen henkilön hoitamiseksi.
Perhevapaan ajalta kertyy vuosilomaa, jos lomanmääräytymiskuukauden aikana kertyy vähintään 14 työpäivää tai työssäolon veroista päivää tai 35 työtuntia tai työssäolon veroista tuntia.

Kela-Kerttu

Re: Vanhempainvapaa

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 19 Tammi 2021, 15:25

Hei Jonnatee!

Kela ei tosiaan hoida vuosiloma-asioita, joten Kerttu ei voi valitettavasti ohjeistaa enempää vuosilomien kertymisestä. Voit vielä selvittää asiaa työnantajasi tai ammattiliiton kanssa.

Talvisin terveisin,
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi