puolison lapset

Milloin Kela maksaa elatustukea? Miten elatustuki määräytyy? Kysy ja keskustele elatustuesta.

Valvoja: Kela-Kerttu

lampila

puolison lapset

Lukematon viesti Kirjoittaja lampila » 22 Huhti 2021, 12:02

Hei!

Muutamme erilleen yhteiselon päättymisen vuoksi. Perheessämme on vakiintuneet olosuhteet kymmeneltä vuodelta. Lapsia on seuraavasti.
- Oma edellisestä liitosta. Jää asumaan luokseni.
- Puolison edellisestä liitosta. Puoliso yksinhuoltaja. Elatussopimus vahvistettu. Kela maksaa elatusapua. Minä saan lapsilisän. Ei tapaa biologista vanhempaa. Jää asumaan luokseni vakiintuneiden olosuhteiden vuoksi (mm koulu, sisarukset, kaverit). Miten tästä lapsilisä? Saanko sen edelleen? Vaikka en ole huoltaja. Vai saako sen puoliso vaikka lapsi kirjoilla minun luona? Entä elatusapu. Onko puoliso edelleen oikeutettu saamaan elatusavun? Minä en, koska en ole huoltaja. Voiko lapsi ylipäätään olla kirjoilla eri osoitteessa, kuin huoltaja? Ilmeisemmin minun ruokakuntaan lasketaan edelleen, koska asuu luonani.
-Yhteisiä lapsia. Jäävät asumaan luokseni. Voiko puoliso, joka asuu eri osoitteessa, saada alle 3-vuotiaasta lapsesta kotihoidontukea, mikäli hän hoitaa lasta minun ollessa töissä? Entä jos hän on työtön, niin onko hän oikeutettu saamaan työttömyyspäivärahaa mikäli saa kotihoidontukea? Kenen tulisi tämä kotihoidontuki hakea?

Kela-Kerttu

Re: puolison lapset

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 27 Huhti 2021, 08:37

Hei!

Sinullapa on monia hyviä kysymyksiä. Tilanne ei ole ihan yksinkertainen, eikä tarkkaa vastausta voida tällä palstalla valitettavasti antaa.

Ohjaisin sinua esimerkiksi varaamaan soittoajan Kelaan, niin voitaisiin tilanne tarkemmilla tiedoilla käydä läpi.

Voit varata ajan täältä:
https://www.kela.fi/varaa-aika

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi