Elatukseen vaikuttavat jutut

Milloin Kela maksaa elatustukea? Miten elatustuki määräytyy? Kysy ja keskustele elatustuesta.

Valvoja: Kela-Kerttu

Koivunlehti

Elatukseen vaikuttavat jutut

Lukematon viesti Kirjoittaja Koivunlehti » 15 Touko 2017, 10:42

Hei Kela-Kerttu!

Miehelläni ja hänen exällään on yhteinen poika, josta mies maksaa exälle elatusta.
Olemme mieheni kanssa saamassa pian yhteisen vauvan ja menossa ennen vauvan syntymää naimisiin. Vaikuttaako naimisiinmenomme ja vauvan syntymä tuohon miehen maksamaan elatuksen määrään? Eli putoaisiko elatuksen määrä, kannattaisiko tarkistuttaa elatukset ja missä vaiheessa, odotammeko että vauva syntyy ensin ja mies tarkistuttaa sitten?

Kiitos vastauksesta! Mukavaa kesän odottelua :)

Kela-Kerttu

Re: Elatukseen vaikuttavat jutut

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 17 Touko 2017, 10:36

Hei Koivunlehti!

Sinulla oli mielenkiintoinen kysymys.
Elatussopimuksen tekeminen ja tarkistaminen kuuluu lastenvalvojalle.
Ohjaan teitä olemaan yhteydessä oman kunnan lastenvalvojaan.

Onnellista odotusta ja onnea naimisiin menon johdosta.
Terveisin Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Faaraonliekki

Elatusmaksun väärinkäyttö

Lukematon viesti Kirjoittaja Faaraonliekki » 18 Touko 2017, 13:08

Epäilen ex:ni käyttävän väärin lapsien tukirahoja, mitä tehdä? Soitin Kelaan josta sain vastauksen "emme voi valvoa mihin rahat käytetään eikä suoranaisesti määrätä rahojen käyttökohdetta". Lapseni saavat elatusmaksua mutta silti ko. Rahan käyttökohde eivät ole lapset vaan äiti. Kyseenalaistin asian kun huomasin että kelan maksama (pienet tulot) elatusmaksu ei tuo lapsille vaatteita,koulutarvikkeita tai muuta tarpeellista jolloin ex vastasi "se on mun palkka lasten hoidosta". Ex pyytää sukulaisiltani rahat lapsemme elatukseen varjostaen asiaa etten maksa elatusmaksuja. Pienten tulojeni perusteella minulle tehtiin nollasopimus ja kela maksaa elatusmaksun mutta ex ei näe asiaa että hän saisi tukea elatukseen. Mitä kelan elatusmaksu sisältää? Mihin tarkoitettu? Voiko yhteishuoltajuudessa oleville lapsille hakea edunvalvojaa joka hoitaisi lasten raha asioita? Mitä eroa on vanhemman tai Kelan maksamalla elatusmaksulla muuta kuin ehkä summa ja maksun maksaja?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 22 Touko 2017, 08:30

Hei Faaraonliekki!

Onpas sinulla hankala tilanne. Kerttu yrittää selventää asiaa hieman.

Jos vanhemmat eroavat, lapset jäävät usein toiselle vanhemmista. Tällöin etävanhempi maksaa lapsesta elatusapua. Häntä kutsutaan elatusvelvolliseksi.

Vanhemmat sopivat erotilanteessa elatusavusta kunnan sosiaalihuollon vahvistamalla sopimuksella, jonka tekee yleensä lastenvalvoja. Jos vanhemmat eivät pääse sopuun elatusavusta, tuomioistuin vahvistaa elatusavun määrän. Vanhemmat voivat sopia elatusavusta keskenään vapaamuotoisestikin, mutta Kelan elatustuen saaminen edellyttää kuitenkin tuomioistuimen tai sosiaalihuollon vahvistamaa sopimusta. Kela voi maksaa elatustukea, jos elatusapu jää liian pieneksi tai elatusvelvollinen ei pysty maksamaan sitä taloudellisen tilanteensa vuoksi.

Edunvalvonta-asioista sinun kannattaa tiedustella maistraatista. Voit myös olla yhteydessä lastensuojeluun, jos epäilet, että lapsillasi ei ole vaatteita ym. joita äidin tulisi hankkia.

Hyvää alkuviikkoa,
Kela-Kerttu

piaturunen

Lukematon viesti Kirjoittaja piaturunen » 05 Kesä 2017, 09:31

Minulla on käräjäoikeuden päätös, että lapseni isä maksaa elatusmaksua pojasta 155,50 euroa. Tilanne on kuitenkin se, että isä ei laita koko summaa, vaan nytkin toukokuulta tuli 30 euroa liian vähän. Miten haen elatustukea Kelalta? Helpompi olisi että KELA maksaisi minulle elatustuen ja isä maksaisi Kelalle rahan, ettei minun tarvitse tapeööa joka kuukausi asiasta.. Keskustelu isän kanssa ei onnistu.

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 07 Kesä 2017, 11:07

Hei!

Harmillista kuulla, ettei maksut kulje ajallaan.
Elatustuen saaminen Kelasta edellyttää, että laiminlyönti on koko kuukauden ajalta. Kun elatusavun maksu on laiminlyöty useammalta kuukaudelta, kohdistuvat elatusapusuoritukset aina vanhimpaan erääntyneeseen elatusapuerään.
Jos laiminlyöntiä kertyy useammalta kuukaudelta ja yhden kuukauden elatusapu jää kokonaan maksamatta, voidaan Kelasta myöntää elatustukea.
Voit laittaa hakemuksen laiminlyönnin perusteella Kelaan, jolla tutkitaan oikeus elatustukeen.

Voit myös viedä elatusapuvelan ulosoton perittäväksi.

Lämmintä ja aurinkoista kesää!

Terveisin Kela-Kerttu

Johanna176

Lukematon viesti Kirjoittaja Johanna176 » 16 Kesä 2017, 14:13

Hei! Minulla on kaksi lasta miehen kanssa, joka on turvapaikanhakijana suomessa. Saan elatusapua Kelasta, koska hänellä ei ole tuloja, kuin vastaanottoraha, jonka edellytyksenä on jatkossa, että minun tuloni eivät riitä häntä elättämään. Allekirjoitimme tänään vuokrasopimuksen ja muutamme ensi kuun alussa yhteen. Ja hän on sen jälkeen yksityismajoituksessa luonani. Onko minulla oikeus myös jatkossa kelan elatustukeen, vaikka asumme yhdessä, mutta mieheni ei ole elatuskykyinen?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 16 Kesä 2017, 14:29

Hei Johanna176!

Elatustukea ei makseta, jos lapsi asuu elatusvelvollisen kanssa.

Muistathan ilmoittaa tulevasta muutoksesta Kelaan. Ilmoituksen voit tehdä asiointipalvelun kautta.

Ystävällisesti Kela-Kerttu

marisanna40

Lukematon viesti Kirjoittaja marisanna40 » 28 Kesä 2017, 15:31

Olisin tiedustellut, että vaikuttaako elatusavun määrä pienentävästi joihinkin tukiin. Olemme eroamassa ja mieheni ei ainakaan aluksi maksa elatusapua kun ei vielä tiedetä, miten lapsen asuminen järjestyy. Jos mieheni kuitenkin alkaisi maksaa elatusapua, niin pienenisikö esim. asumistuen tms. määrä minulla?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 29 Kesä 2017, 14:07

Hei marisanna40!

Elatusapua ei huomioida tulona esimerkiksi asumistuessa. Ainoa etuus, johon elatusapu vaikuttaa, on toimeentulotuki.

Aurinkoisin terveisin
Kela-Kerttu