Elatukseen vaikuttavat jutut

Milloin Kela maksaa elatustukea? Miten elatustuki määräytyy? Kysy ja keskustele elatustuesta.

Valvoja: Kela-Kerttu

Elatuksesta

Re: Elatukseen vaikuttavat jutut

Lukematon viesti Kirjoittaja Elatuksesta » 13 Marras 2019, 11:14

Hei,

Olen etävanhempi kahden entisen aviopuolison yhteensä kolmelle alaikäiselle lapselle. Jälkimmäisestä avioliitosta sain omaisuudenjaossa kolmattakymmentä tuhatta euroa, kun ex-puoliso osti minun osuuteni asunto-osakkeesta. Nyt asun vuokralla ja olen kuntoutustustuella tarkoituksena päästä takaisin työelämään pian. Varallisuutta on siis huomioitavan verran, mutten vielä voi ostaa omaa asunto-osaketta ja tavoitteena on säästää sen verran että se onnistuu. Lastenvalvojan kertoi alustavasti, että Kela ei tule ottamaan huomioon n. 1100 eur / kk kuntoutustuki & 610 eur / kk tulo-meno suhdetta vaan katsoo ensisijaisesti varallisuuttani elatuskykyäni laskiessa. Eli oikeastiko minun on maksettava vuokran lisäksi Kelan minimi elatus per lapsi - siis käyttää asuntosäästöjäni reilu viitisensataa eur per kk lasteni elatukseen? Missä vanhempien eronneiden vanhempien tasa-arvoinen kohtelu asumisen suhteen? Sille, jolle perheasunto jäi otetaan asumiskuluina lainan lyhennykset ja hoitovastikkeet, mutta joka on joutunut luopumaan asunnosta joutuisi siis asuntosäästönsäkin käyttämään elatukseen?

Kela-Kerttu

Re: Elatukseen vaikuttavat jutut

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 14 Marras 2019, 10:55

Hei Elatuksesta!

Kerttu on hieman hämillään tuosta lastenvalvojan vastauksesta, koska Kela ei määrittele millään tavalla elatusavun määrää.

Kela huomioi elatusavun määrän elatustukea myönnettäessä sen mukaan, miten lastenvalvoja tai käräjäoikeus on vahvistanut. Jos teette siis esimerkiksi lastenvalvojan kanssa 0-sopimuksen, eli elatusapua ei vahvisteta maksettavaksi puutteellisen elatuskyvyn vuoksi, niin silloin Kelalla mennään sen mukaisesti. Kerttu ei tiedä sitä miten lastenvalvojia on ohjeistettu arvioimaan elatusavun määrää.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi