Elatusapuvelan maksuvapautus ja takaisinperintä

Milloin Kela maksaa elatustukea? Miten elatustuki määräytyy? Kysy ja keskustele elatustuesta.

Valvoja: Kela-Kerttu

lyde80

Elatusapuvelan maksuvapautus ja takaisinperintä

Lukematon viesti Kirjoittaja lyde80 » 31 Tammi 2019, 13:06

Moikka!

Irtisanouduin työstäni kesäkuun lopulla 2018. Kuuluin työttömyyskassaan, mutta sain ansiosidonnaiseen päivärahaan 3 kk:n karenssin. Karenssin ajan sain Kelalta asumistuen ja toimeentulotuen yhdistelmää n. 1200€/kk.

Työttömyyteni osui samaan ajankohtaan kuin parisuhteeni päättyminen, siten että minusta tuli elatusvelvollinen kahdelle lapselleni. Heistä maksan yhteensä elatusmaksuja n. 300€/kk.

Koska karenssin aikana tuloni olivat niin pienet, Kela maksoi lasteni äidille elatusavun. Minä taas hain elatusapuvelan maksuvapautusta Kelan virkailijoiden ohjeiden mukaan.

Hain vapautusta syys-, loka- ja marraskuulle. Joulukuussa sain veronpalautuksia sen verran kivasti, että ilmoitin Kelalle että pystyn maksamaan elatusmaksuja joulukuusta eteenpäin toistaiseksi (muutaman kuukauden ajan).

Noh, sain Kelalta juuri kirjeen, missä todettiin että käytäntöjenne mukaan maksamattomat elatusavut kohdennetaan aina vanhimpaan maksamattomaan aikaan. Näin ollen joulukuun elatusavunsuoritus on syyskuun elatusapu, tammikuun elatusavun suoritus on lokakuun elatusapu ja helmikuun elatusavun suoritus on marraskuun elatusapu.

Miksei tästä käytännöstä kerrottu minulle aikaisemmin, mistä se löytyy kotisivuiltanne? Olen lukenut nyt moneen kertaan läpi kotisivujenne kohdan elatusapuvelan maksuvapautuksesta, mutta siellä ei mainita kyseisestä asiasta. Sen sijaan, heti ensimmäiset lauseet ovat nämä: "Jos elatusapuvelkasi on Kelan perinnässä etkä pysty maksamaan elatusapuvelkaasi tilapäisen maksukyvyttömyyden takia, voit hakea maksuvapautusta Kelasta. Tällöin Kela jättää perimättä oman osuutensa elatusapusaatavasta."

Juuri saamani päätöksen mukaan minun pitää nyt suorittaa elatusapuvelkaa Kelalle n. 900€, maksuaikaa kuukausi. Jos siihen en pysty, on vaihtoehtoina luottotietojen menetys sekä ulosotto tai velkajärjestelyt. Kyllähän te ymmärrätte, että puutteellisten opastuksienne takia tilanteeni on varsin haastava.

Voiko tämä oikeasti mennä näin? Teen parhaani jotta saan tehtyä kaiken ohjeiden ja määritelmien mukaisesti, mutta vastaukseksi saan kovemman luokan rankaisua. Eikö Kelan pitäisi huolehtia ihmisen perusturvasta, eikä aiheuttaa ongelmia ja yhteiskunnallista syrjäytymistä?

Kela-Kerttu

Re: Elatusapuvelan maksuvapautus ja takaisinperintä

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 01 Helmi 2019, 15:19

Hei lyde80!

Käytäntö on tosiaan se, että elatusvelvollisen maksamat suoritukset kohdennetaan, elatustukilain 23 §:n mukaisesti, aina vanhimpaan velkaan. Pahoittelut, että et ole saanut kattavaa tietoa käytännöstä.

Tässä linkissä on mainittu asiasta Kelan sivuilla tarkemmin http://www.kela.fi/elatustuki-elatusvel ... irect=true

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi