Elatustuen edellytykset, isä Ugandassa

Milloin Kela maksaa elatustukea? Miten elatustuki määräytyy? Kysy ja keskustele elatustuesta.

Valvoja: Kela-Kerttu

Juhannus75

Elatustuen edellytykset, isä Ugandassa

Lukematon viesti Kirjoittaja Juhannus75 » 18 Helmi 2019, 21:51

Isä kysyy tyttärensä puolesta:”Voinko hakea Kelalta elatustukea tilanteessa, jossa isä asuu vakinaisesti Ugandassa ja olemme avioituneet Ugandassa viime heinäkuussa. Minä asun vakinaisesti Suomessa ja yhteinen lapsemme syntyy huhtikuussa. Elatussopimuksen tai elatustuomion aikaan saaminen saattaa olla monien byrokraattisten vaikeuksien takana eikä mieheni pysty varmaankaan maksamaan lapselle elatusapua, kun minä olen joutunut päinvastoin auttamaan häntä taloudellisesti. Mitä edellytyksiä Kela vaatii tällaisessa vaikeassa tapauksessa elatustuen maksamiselle, kun minun vakinaisen työni palkka on melko alhainen?”

Leooliver2014

Isä eri osoitteessa

Lukematon viesti Kirjoittaja Leooliver2014 » 18 Helmi 2019, 22:00

Missä kohtaan tulevan lapsen isä täytyy asua virallisesti samassa osoitteessa tulevan lapsen äidin kanssa että isä saisi virallisesti hänelle kuuluvat isyyslomapäivät?

Kela-Kerttu

Re: Elatustuen edellytykset, isä Ugandassa

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 19 Helmi 2019, 10:45

Hei Juhannus75!

Kelan elatustuen saaminen edellyttää tuomioistuimen tai sosiaalihuollon vahvistamaa elatussopimusta. Elatusapu on voitu vahvistaa ulkomailla annetulla päätöksellä, sopimuksella tai muulla asiakirjalla. Elatustukea myönnettäessä ulkomailla vahvistettu elatusapuasiakirja rinnastetaan suomalaiseen elatussopimukseen tai -tuomioon, jos ulkomailla annettu asiakirja on täytäntöön pantavissa joko Suomessa tai siinä valtiossa, jossa elatusvelvollisella on asuinpaikka.

Kela voi maksaa elatustukea, jos elatusapu jää liian pieneksi tai elatusvelvollinen ei pysty maksamaan sitä taloudellisen tilanteensa vuoksi.

Lisätietoja elatusavusta ja elatuksen vahvistamisesta saa mm. oman kunnan sosiaalihuollosta.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Kela-Kerttu

Re: Elatustuen edellytykset, isä Ugandassa

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 19 Helmi 2019, 10:46

Hei Leooliver2014!

Lapsen hoidosta vastaavalla isällä, joka ei ole avio- tai avoliitossa lapsen äidin kanssa, on oikeus isyysrahaan, jos lapsen hoito on alkanut 1.3.2017 tai myöhemmin. Isän ei tarvitse asua lapsen kanssa, vaan riittää, että hän hoitaa lasta isyysvapaan ajan.
www.kela.fi/isyysraha

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi