Elatusavun perintä: elatusapu suurempi kuin elatustuki

Milloin Kela maksaa elatustukea? Miten elatustuki määräytyy? Kysy ja keskustele elatustuesta.

Valvoja: Kela-Kerttu

sakali

Elatusavun perintä: elatusapu suurempi kuin elatustuki

Lukematon viesti Kirjoittaja sakali » 25 Maalis 2019, 10:39

Voinko laittaa hovioikeuden elatusapupäätöksen ulosottoperintään kun elatusvelvollinen ei ole maksanut elatusapua minulle? Tuomion mukaan elatusvelvollisen tulee maksaa00 euroa kuukaudessa elatusapua lokakuusta 2016 lähtien, mutta hän ei ole maksanut yhtään mitään. Olen saanut elatustukea KELA:sta lokakuusta 2016 lähtien.

Voinko siis hakea ulosoton kautta elatusvelvolliselta 300 euroa/kk vähennettynä kuukausittaisella minulla maksetun elatustuen määrällä vai kuinka saan koko määrän perintään?

Kela-Kerttu

Re: Elatusavun perintä: elatusapu suurempi kuin elatustuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 26 Maalis 2019, 10:42

Hei sakali!

Käsitin viestistäsi, että elatustuki on haettu Kelan kautta ja saat elatustukea. Silloin elatusavun perintä on Kelassa ja elatusapusaatavia Kela tilittää aina, kun on saanut perittyä niitä. Myös Kela on voinut laittaa perinnän ulosottoon. Se tarkoittaa sitä, ettet voi hakea samaan aikaan itse saatavia ulosoton kautta. Voit tiedustella elatusapusaatavien tilannetta esimerkiksi asiointipalvelun kautta viestillä.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 26 Maalis 2019, 16:03

Hei,
Käsitit oikein: elatustukea on haettu ja maksettu KELAn toimesta kun elatusvelvollinen ei sitä ole itse maksanut.

Varmistan vielä, enkö voi siis hakea ulosoton kautta elatusvelvolliselta edes elatustuen ylittävää elatusavun (300 - 155 = 145 euroa/kk) määrää?

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 26 Maalis 2019, 16:29

Riippuu siitä oletko "yksinhuoltaja" ja/ tai lapsen vieraannuttaja-
asuvatko lapsi/ lapset myös isällä?

Vieras kirjoitti:Hei,
Käsitit oikein: elatustukea on haettu ja maksettu KELAn toimesta kun elatusvelvollinen ei sitä ole itse maksanut.

Varmistan vielä, enkö voi siis hakea ulosoton kautta elatusvelvolliselta edes elatustuen ylittävää elatusavun (300 - 155 = 145 euroa/kk) määrää?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 28 Maalis 2019, 09:53

Hei!

Jos elatusapu on 300 euroa, etkä saa yhtään elatusvelvolliselta ja kela maksaa sinulle tämän laiminlyönnin vuoksi elatustuen, niin sen lisäksi maksamme sinulle myös sen elatusavun ja elatustuen erotuksen (300e- 155e= 145 e) kunhan saamme suorituksia elatusvelvolliselta.

Elatusvelvolliselta siis peritään Kelaan koko elatusavunmäärää (300 euroa).
Mikäli elatusvelvollinen ei suorita maksuja Kelaan, kela siirtää perinnän ulosottoon. Sitten kun ulosotosta tulee näitä suorituksia Kelaan, maksamme sinulle tämän elatusapusuorituksen.

Sinä et voi tällaisessa tilanteessa laittaa elatusavun perintää itse ulosottoon, kun Kela hoitaa perintää.

Terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi