elatusasiaa

Milloin Kela maksaa elatustukea? Miten elatustuki määräytyy? Kysy ja keskustele elatustuesta.

Valvoja: Kela-Kerttu

miten

elatusasiaa

Lukematon viesti Kirjoittaja miten » 09 Touko 2019, 11:17

Lapsen isä maksanut elarit aina myöhässä, mahdollisesti osissa, ja olen joutunut niitä vähintään kyselemään ja niistä taistelemaan. Nyt on välit aivan totaalisen tulehtuneet.
Nyt viimeisin maksu ollut 1-31.3 ajalta, sopimuksessa merkintänä että elatusapu suoritettava kuukauden 30 päivä.

30.4 maksua ei tullut, pitääkö mun nyt odottaa 30.5 asti ennenkun voin laittaa kelaan hakemukset maksusta? Jolloin niitä on maksamatta jo 2kk. Olisiko nämä sopimuksessa kannattanut laittaa 1päivä kuukaudessa maksettavaksi...?

Ja liitteistä. Olen toimittanut elatussopimuksen tarhamaksuja varten kaupungille, alkuperäistä minulla ei siis ole, muuten kun koneella skannattuna. Riittääkö se? Ei mitään hajua mistä lähtisin edes kyselemään tuota takaisin.

Kela-Kerttu

Re: elatusasiaa

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 09 Touko 2019, 15:05

Hei miten!

Voit hakea elatustukea laiminlyönnin perusteella, kun elatustukea on laiminlyöty yhden kuukauden ajalta. Kerroit, että huhtikuun elatusapu on maksamatta, joten voit jo laittaa hakemuksen vireille.

Toimita elatustuki hakemuksen liitteeksi alkuperäinen elatussopimus. Kun elatustukea hakee laiminlyönnin perusteella, ei kopio elatussopimuksesta riitä. Tiedustele elatussopimusta kaupungilta tai tarvittaessa lastenvalvojalta.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi