Huostaanotto

Milloin Kela maksaa elatustukea? Miten elatustuki määräytyy? Kysy ja keskustele elatustuesta.

Valvoja: Kela-Kerttu

Sansaso

Huostaanotto

Lukematon viesti Kirjoittaja Sansaso » 08 Heinä 2019, 14:57

Hei

Lapseni on huostaanotettu 10.6 alkaen, milloin elatustuki katkeaa ja katkeaako se itsestään vai pitääkö itse katkaista? Maksetaanko minulle heinäkuun elatustuki vielä?

Kela-Kerttu

Re: Huostaanotto

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 09 Heinä 2019, 08:22

Hei Sansaso!

Jos lapsi on huostaanotettu 10.6. alkaen ja se kestää vähintään kuukauden, niin kunta voi hakea elatustukea Kelasta 1.7. alkaen.

Heinäkuun elatustuki on kerennyt menemään jo maksuun, joten heinäkuulta tulee luultavasti liikamaksu (maksupäivä on huomenna 10.7.)

Näkemättä tilannettasi tarkemmin on hankala sanoa onko kunta vielä hakenut elatustukea ja onko tuki lähtenyt sinulle maksuun heinäkuulta.

Kerttu neuvoisikin sinua ilmoittamaan asiasta esimerkiksi asiointipalvelun kautta.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Sansaso

Lukematon viesti Kirjoittaja Sansaso » 09 Heinä 2019, 11:26

Hei, kiitos vastauksesta. Asioinnissa lukee Maksetaan 10.7 ja summa.

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 10 Heinä 2019, 10:21

Hei Sansaso!

Mikäli kunta hakee elatustuen maksua itselleen 1.7. alkaen, tuesta on nyt syntynyt liikamaksua.

Sinun kannattaa keskustella tilanteesta kunnan kanssa, jotta tiedät mistä lähtien he hakevat elatustukea itselleen. Jotta liikamaksua ei synny tulevilta kuukausilta, voit ilmoittaa itse Kelaan mistä lähtien tuen saaja muuttuu.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi