Elatustuki Kelan kautta

Milloin Kela maksaa elatustukea? Miten elatustuki määräytyy? Kysy ja keskustele elatustuesta.

Valvoja: Kela-Kerttu

Maisuliini

Elatustuki Kelan kautta

Lukematon viesti Kirjoittaja Maisuliini » 11 Marras 2019, 12:28

Hei
Ex-mieheni elatusvelvollisuus lapsestamme on laskettu sosiaalivirastossa uudelleen, hänen toisen lapsen vanhemman toimesta, kun on käsitelty toisen lapsen elatusmaksua. Aikaisemmin meillä oli 0-sopimus ja Kela maksaa kokonaan elatustuen. Nyt minulle soitettiin sosiaalitoimesta, että isän maksukyky riittää 70 €:n elatusapuun. Loput tulee sitten Kelasta elatustukena, tämän olen ymmärtänyt. Mutta onko minun mahdollista saada sovittua heti uuden sopimuksen tultua voimaan, että Kela maksaa koko elatustuen 10. päivä jatkossakin, kuten tähänkin saakka ja perii isältä tuota 70 €/kk? Tiedän, että tuon 70 €:n saaminen ex-puolisolta tulee olemaan haaste ja se, että se tulisi säännöllisesti myös. Vai joudunko odottamaan kuinka monta kk laiminlyöntiä elatusapuun lapsen isältä, ennenkuin voin hakea Kelalta myös isän osuuksia?

Kela-Kerttu

Re: Elatustuki Kelan kautta

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 12 Marras 2019, 14:14

Hei Maisuliini!

Voit hakea ja saada aluksi vain täyden elatustuen ja elatusavun erotuksen. Isälle määritetyn elatusavun osuutta voit hakea vasta, kun hän on laiminlyönyt vähintään yhden elatusavun maksun kokonaisuudessaan.

Jos isä laiminlyö heti ensimmäisen maksun kokonaisuudessaan, voit tehdä hakemuksen elatustuesta laiminlyönnin perusteella heti elatusavun erääntymispäivän jälkeen.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Maisuliini

Lukematon viesti Kirjoittaja Maisuliini » 13 Marras 2019, 09:57

Hei vielä,
Sain tänään soskasta päätöksen. Se on alkanut 1.11. ja Kela on maksanut minulle jo täyden elatustuen marraskuulta. Periikö Kela marraskuun osuuden takaisin isältä, ei minulta, koska isä ei ole minulle marraskuulta elatusapua suoraan suorittanut? Tuleeko minun laittaan isälle kehotus maksaa joulukuun 70 € suoraan minulle? (Kelalta sitten tulee erotus). Vai voidaanko laskea isän laiminlyönniksi jo marraskuun elatusmaksu (hän on oman osuuden sopimuksesta allekirjoittanut lokakuussa, asia on hoitunut eri kaupunkien sos.toimissa virka-apuna), kun ei ole sitä tähän mennessä minulle marraskuulta suorittanut? Onko elatusavun erääntymispäivä sama 10. päivä kuin elatustuella? Silloinhan marraskuun elatusapu on jo erääntynyt isän osalta. Laitan heti tänään, kun nyt sos.toimesta sain tuon sopimuksen, asian tiedoksi Kelalle, että maksettua tukea marraskuulta voi periä isältä takaisin?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 14 Marras 2019, 09:53

Hei Maisuliini!

Marraskuun elatusavun maksupäivä on kerrottu yleensä elatussopimuksessa, mutta usein se on aina kuukauden ensimmäinen päivä. Jos elatusvelvollisen tulisi maksaa sinulle 70€ marraskuulta, niin voit hakea Kelasta elatustukea elatusavun laiminlyönnin perusteella jo 1.11. alkaen.

Kerttu ei tässä vaiheessa osaa sanoa tuota marraskuun tuen tilannetta ja sitä, keneltä sitä tultaisiin perimään takaisin. Jos haet marraskuulta tukea laiminlyönnin perusteella, niin silloin todennäköisesti ei tukea peritä sinulta, vaan se perittäisiin suoraan elatusvelvolliselta.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi