Vaadittu lisämaksu elatustuen lisäksi

Milloin Kela maksaa elatustukea? Miten elatustuki määräytyy? Kysy ja keskustele elatustuesta.

Valvoja: Kela-Kerttu

elatuksesta

Vaadittu lisämaksu elatustuen lisäksi

Lukematon viesti Kirjoittaja elatuksesta » 09 Tammi 2020, 12:33

Hei,

Asia sivuaa Kelan elatustukea sekä muutoin lasten elatusvelvollisuutta. Miehelläni on edellisestä liitosta kaksi lasta, joista maksetaan heidän äidilleen Kelan elatustukea, sillä mieheni tulot eivät riitä elatusmaksuihin. Tulisiko tämän kattaa myös lasten lukio-opiskelu? Vanhempi lapsi on hakenut myös Kelan koulukirjatukea, mutta lasten äiti vaatii nyt minua, lasten isän nykyistä puolisoa, kattamaan osan koulukirjakuluista, koska isä ei pysty niihin osallistumaan.

Olen itse äitiysvapaalla ja tulot ovat pienet. He saavat siis jo elatustukea ja koulukirjatukea eikä isä pysty pienillä tuloillaan maksamaan lasten elättämisestä muuta. Onko minun maksettava äidin vaatimat lisätuet, jotka hänen mukaansa ovat vastuun kantamista? (oman käsitykseni mukaan ei, mutta siitä tarvittaisiin ilmeisesti mustaa valkoiselle, ettei minun tai mieheni tarvitse maksaa enempää)

Kela-Kerttu

Re: Vaadittu lisämaksu elatustuen lisäksi

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 10 Tammi 2020, 14:05

Hei elatuskesta!

Kerttu ei pysty ottamaan kantaa vanhempien välisiin elatusmaksuihin. Voit halutessasi kysyä asiaa esimerkiksi oman kuntasi lastenvalvojalta.

Kela voi maksaa elatustukea elatussopimuksen mukaisesti, mutta enintään siihen asti, kun lapsi täyttää 18 vuotta. Sen jälkeen vanhemmat voivat halutessaan tehdä vapaaehtoisen elatussopimuksen koulun päättymiseen asti, mutta tähän ei ole mahdollista saada enää Kelasta elatustukea.

Toivottavasti tästä on sinulle apua.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Vierilla

Re: Vaadittu lisämaksu elatustuen lisäksi

Lukematon viesti Kirjoittaja Vierilla » 13 Tammi 2020, 10:39

Et ole elatusvelvollinen puolisosi lapsista, vain omistasi