Elatustuki

Milloin Kela maksaa elatustukea? Miten elatustuki määräytyy? Kysy ja keskustele elatustuesta.

Valvoja: Kela-Kerttu

1Ongelma

Elatustuki

Lukematon viesti Kirjoittaja 1Ongelma » 16 Heinä 2020, 12:03

Ex-mieheni haluaa tehdä kanssani sopimuksen lasten elatuksesta. Käytännössä olen niin köyhä, ettei ole varaa maksaa kaikkien menojen jälkeen. Laskentakaavan mukaan (johon kuuluu siis vain osa pakollisista menoista) joutuisin maksamaan summan x lasten isälle ja loppuosan maksaisi kela. Isä ei halua/vaadi minulta rahaa vaan haluaa vain kelan rahat. Miten kela tälläseen suhtautuu? Lastenvalvojan mukaan sopimus on vain minun ja exäni välinen, mutta minusta tämä on jonkunlainen petos ja se huolettaa. Vaatiiko kela minulta selvityksiä vähän väliä tuloistani tai seuraako, että maksanko kyseistä summaa lasten isälle? Olen neuvoton 😔

Kela-Kerttu

Re: Elatustuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 16 Heinä 2020, 15:05

Hei 1Ongelma!

Elatustukea voi tarvittaessa hakea Kelasta, jos vanhemmilla on kunnan sosiaalihuollon vahvistama elatussopimus tai tuomioistuimen päätös elatusavusta.

Elatustukea voi saada muun muassa, jos

• elatusapu on vahvistettu täyttä elatustukea (täysi elatustuki 167,01e/kk v.2020) pienemmäksi elatusvelvollisen vanhemman taloudellisen tilanteen vuoksi.
• elatusapua ei ole vahvistettu lainkaan maksettavaksi elatusvelvollisen taloudellisen tilanteen vuoksi.
• elatusvelvollinen vanhempi ei ole maksanut vahvistettua elatusapua.

Kela ei seuraa sitä, jos elatusvelvollinen vanhempi ei ole maksanut vahvistettua elatusapua mutta tällöin lähivanhempi voi hakea Kelasta elatustukea laiminlyönnin perusteella. Jos elatustuki myönnetään laiminlyönnin perusteella, niin elatusvelvollinen vanhempi on velvollinen maksamaan jatkossa vahvistetun elatusavun Kelaan, ei lähivanhemmalle. www.kela.fi/elatustuki-elatusvelvolliselle.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi