Elatusavun maksaminen ulkomaille

Milloin Kela maksaa elatustukea? Miten elatustuki määräytyy? Kysy ja keskustele elatustuesta.

Valvoja: Kela-Kerttu

Zuza

Elatusavun maksaminen ulkomaille

Lukematon viesti Kirjoittaja Zuza » 20 Heinä 2020, 16:58

Hei,

tiedustelisin seuraavaa: poikaystäväni on muuttamassa Suomeen muusta EU-maasta, jossa hänellä on kaksi alaikäistä lasta. Näistä hän työssä ollessaan maksoi lapsen äidille elatusapua. Tällä hetkellä hän ei alhaisten tulojen takia maksa elatusapua itse, vaan ex-puoliso saa elatustuen sosiaaliviranomaisilta.

Mikä on tilanne, mikäli hän muuttaa Suomeen? Mikäli hän työskentelisi Suomessa, maksaisiko hän elatusapua Suomen vai lasten asuinmaan lakien mukaan? Nämä eroavat huomattavasti toisistaan. Eli voidaanko Suomesta "karhuta" ulkomailla asuvalle lapselle enemmän elatustukea kuin minkä verran Suomessa asuvalle lapselle pitäisi maksaa?

Lasten asuinmaassa myös uuden aviopuolison tulot vaikuttavat elatustuen määrään. Esim. niin, että uusi puoliso on velvollinen elättämään kumppaniaan jopa täysin, jos tällä on pienet tulot, sillä puolisoiden tulot lasketaan yhteen ja elatusvelvolliset omat tulot menevät lasten elatusapuun. Suomessa näin käsittääkseni ei ole, eli uuden puolison tulot eivät vaikuta elatusavun määrään?

Mikäli tässä tilanteessa sovelletaan toisen EU-maan lakia, voisinko minä (jos avioituisimme tai jopa asuessamme avoliitossa) siis joutua faktisesti elättämään puolisoni lapsia, jotka asuvat toisessa maassa?

Olisipa hienoa, jos osaisitte vastata jotain - tai edes ohjata oikean tiedon tai viranomaisen luokse. Olen yrittänyt googlailla aihetta, mutta tuloksetta.

Kela-Kerttu

Re: Elatusavun maksaminen ulkomaille

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 21 Heinä 2020, 08:41

Hei Zuza!

Valitettavasti tähän ei ole meillä sen tarkempaa vastausta antaa. Olettaisin, että elatusavun perintä menee sen maan lainsäädännön mukaisesti, missä lapset asuvat ja missä tuen hakijakin on.

Ohjaisin vielä kysymään asiaa esimerkiksi kunnan lastenvalvojalta, heillä voi olla tarkempaa tietoa asiaan liittyen. Tarvittaessa myös esimerkiksi oikeusaputoimisto voisi olla yksi paikka, mistä tietoa voisi löytyä.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi