Yh-korotus

Milloin Kela maksaa elatustukea? Miten elatustuki määräytyy? Kysy ja keskustele elatustuesta.

Valvoja: Kela-Kerttu

Mmhannele

Yh-korotus

Lukematon viesti Kirjoittaja Mmhannele » 03 Elo 2020, 12:47

Hei
Aviomieheni ilmoitti muuttavansa pois yhteisestä asunnostamme. Minulla on kaksi lasta joista toinen on meidän yhteinen. Toisesta lapsesta saan kelan maksamaa elatustukea.
Tällä hetkellä emme pysty asiasta keskenämme keskustelemaan. Kuinka minun tulee toimia jotta saisin yh-korotuksen lapsilisään ja kuinka nopeasti sitä rupean saaman. Asumme minun omistamassa asunnosta josta olemme yhdessä lyhentyneet lainaa mutta nyt kaikki jää yksin minun maksettavaksi.
Mieheni on opiskelija joten todennäköisesti ei tule maksamaan elatusmaksuja mutta ennen kuin päätöstä tai edes aikaa saadaan lastenvalvojalle menee vielä pitkä aika. Tuleeko minun laittaa avioero vireille heti jotta voin yh korotusta saada?
En usko että mieheni on hankkimassa omaa asuntoa nyt heti vaan asuu nyt kavereidensa luona.

Kela-Kerttu

Re: Yh-korotus

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 03 Elo 2020, 14:06

Hei Mmhannele!

Voit hakea lapsilisän yksinhuoltajakorotusta Kelan sähköisen asiointipalvelun kautta. Oikeus lapsilisän yksinhuoltajakorotukseen on henkilöllä, joka ei ole avio-tai avoliitossa tai puolisot ovat muuttaneet erilleen yhteiselämän lopettamiseksi. Lapsilisä hakemuksissa tavoite käsittelyaika on kaksi viikkoa. Muistuta puolisoa osoitteenmuutoksen päivittämisestä. Lapsilisän yksinhuoltajakorotus myönnetään muutosta seuraavan kuukauden alusta.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi