Opiskelija muuttamassa

Valvoja: Kela | opintotuki

Kirjoittaja fkdkdf 16 Huhti 2019, 01:42
Hei!

Olen 17- vuotias, toukokuussa 14pv täytän 18. Olen muuttamassa ensimmäiseen asuntooni. Olen siis opiskelija, joten
1) Haenko tukia vasta kun vuokrasopimus on tiedossa?/milloin haen tukia?
2) Kauan menee, että saan vastauksen Kelasta saanko tukia?
3) Jos muutan jo toukokuussa, maksaako Kela minulle toukokuussa vuokran/asumistukea vaikka olen alaikäinen?
Opintotukea ei tällä hetkellä ole, mutta sitä ei saa muutenkaan kesällä, joten olisi tyhmää hakea vaan toukokuulle.
4) Mihin asti kela maksaa vuokran? Onko n. 500€/kk ok?
Kirjoittaja Kela | opintotuki 17 Huhti 2019, 10:01
Hei fkdkdf!

Tukea voi saada yleisen asumistuen kautta ja/tai toimeentulotuen kautta.

Yleisestä asumistuesta:
Alle 18-vuotias voi saada yleistä asumistukea siinä tilanteessa, että hänellä on omia tuloja, esimerkiksi opintotuki.

Jos et saa tällä hetkellä opintotukea ja sinulla ei ole palkkatuloja, niin et voi saada yleistä asumistukea toukokuulle, vaan oikeus tukeen alkaisi 1.6.2018 alkaen.

1. Voit hakea tukea siinä vaiheessa kun sinulla on asumismenot ja asunto tiedossa. Päätös voidaan tehdä vasta siinä vaiheessa, kun olet toimittanut Kelalle allekirjoitetun vuokrasopimuksen.

2. Yleisen asumistuen keskimääräinen käsittelyaika on kolme viikkoa. Voit arvioida oikeuttasi tukeen Kelan yleisen asumistuen laskurilla:
www.kela.fi/laskurit

3. Kertomasi perusteella oikeus yleiseen asumistukeen alkaisi 1.6.2019 alkaen.

4. Enimmäisasumismenot ovat erilaisia eri puolella Suomea. Voit tarkistaa aikaisemmin linkittämälläni laskurilla sen, mitkä ovat hyväksyttävät asumismenot omalla paikkakunnallasi. Enimmäisasumismenot on kerrottu myös Kelan sivuilla:
www.kela.fi/asunto-ja-asumismenot

5. Takuuvuokra ei kuulu yleiseen asumistukeen vaan siihen voit hakea tukea toimeentulotuesta. Toimeentulotuesta voit tiedustella tarkemmin esimerkiksi toimeentulotuen palstalta, mutta kuten nimimerkki vieras kertoikin jo:
Jos muutat kotoa itsenäistymisen takia, niin se ei ole perusteltu syy saada toimeentulotukea vuokravakuuteen.

Ystävällisin terveisin
Aki | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi
Vastaa