Mihin asti abi saa opintotukea?

Lukiot, ammatilliset oppilaitokset, kansanopistot ja yksityiset oppilaitokset. Opintoraha ja opintolaina. Minkä ikäisenä voit saada tukea? Milloin vanhempien tulot vaikuttavat ja miten?

Valvoja: Kela | opintotuki

Abiturientti

Mihin asti abi saa opintotukea?

Lukematon viesti Kirjoittaja Abiturientti » 20 Huhti 2021, 10:05

Hei!
Opiskelen viimeistä vuotta lukiossa. Mihin asti olen oikeutettu opintotukeen? Viimeine jaksoni päättyi 29.1, ja kirjoitukset olivat maaliskuun lopulla. Pitääkö minun nyt palauttaa tämän kuun opintotuki ja keskeyttää ensi kuussa tuleva tuki?

Kela | opintotuki

Re: Mihin asti abi saa opintotukea?

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 20 Huhti 2021, 15:12

Hei Abiturientti!

Lukio-opintoihin voit saada opintotukea 10 kuukaudeksi lukuvuodessa. Tukikuukaudet ovat elo–toukokuu. Voit saada opintotukea opintojen ensimmäisen vuoden aloituskuukaudelta ja viimeisen vuoden päättymiskuukaudelta, jos kuukaudessa on vähintään 18 opiskeluaikaan kuuluvaa päivää. Yleensä tukioikeus päättyy YO-tutkintotodistuksen saamiseen, joten yleensä tuli maksetaan 31.5. asti.

Ystävällisin terveisin
Päivikki | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Maunomugis

Lukematon viesti Kirjoittaja Maunomugis » 22 Huhti 2021, 21:17

Olen Mauno ja jalkani on nyt tuhkaa...

Tämä on ilkeäää minua kohtaan ?

Olin sairaslomalla kela maksoi sairaspäivärahaa A lausunnon mukaan 85 vrk. sit hain B lausunnon ni hylkäsi sairaspäiväraha hakemuksen, jalasssa vikaa ei normaali sairaus kuulemma....
ny valitin johoki lautakuntaa mutta voiko kela periä myös takasin tota A- lausunnon mukaan maksettua sairaspäivärahaa....
kuulemma 60vrk jälkee kelan pitää pyytää B lasuunto mutta mulla jostain syytä vasta 85 vrk jälkeen, kysyin asiaa riippuu sairaudesta oli kelalla vastaus....
Voiko kela periä takasin A-lausunnon mukaan maksettua sairaspäivärahaa? eihän se mielestäni minun vika oo jos eivät pyytäneet B lausuntoo aikaisemmin.

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 23 Huhti 2021, 14:49

Hei Maunomugis!

Siirsin kysymyksesi sairausajan etuuksien palstalle. Löydät kysymyksen täältä.

Ystävällisin terveisin
Hanna-Kaisa | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi