Omaehtoinen opiskelu

Lukiot, ammatilliset oppilaitokset, kansanopistot ja yksityiset oppilaitokset. Opintoraha ja opintolaina. Minkä ikäisenä voit saada tukea? Milloin vanhempien tulot vaikuttavat ja miten?

Valvoja: Kela | opintotuki

Mairi

Omaehtoinen opiskelu

Lukematon viesti Kirjoittaja Mairi » 08 Touko 2019, 18:25

Hei!

Olen hakemassa opiskelemaan. Oppilaitoksesta soitettiin ja kysyttiin että kummalla haen, työvoimapoliittiseen koulutukseen vai omaehtoiseen. Mitä tuo omaehtoinen koulutus käytännössä tarkoittaa? Voinko opiskella omaehtoisesti ilman, että olen työkkärin asiakas/hakisin työmarkkina tukea? Olen siis nyt hoitovapaalla, koulu alkaisi elokuussa. Voinko hakea omaehtoiseen koulutukseen opintotukea? Entä jos en saa opintotukea, voiko omaehtoista opiskelua suorittaa ilman mitään tukia?

Terveisin, Mairi

Kela | opintotuki

Re: Omaehtoinen opiskelu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 09 Touko 2019, 13:19

Hei Mairi!

Työvoimapoliittinen koulutus ja omaehtoinen opiskelu termeinä liittyvät työttömyysetuuteen. Mikäli sinun on tarkoitus hakea opintoihin työttömyysetuutta asiasta tulee keskustella TE-palveluiden kanssa. Heidän kanssa sovitaan opiskelusta työttömyystuella.

Opintotukea on mahdollista saada, mikäli suorittaa päätoimisia opintoja korkeakoulussa tai toisen asteen oppilaitoksessa. Aiemmin mainitut termit liittyvät työttömyysetuuteen eivät opintotukeen. Voit lukea lisää opintotuen saamisesta sivulta www.kela.fi/opintotuki-kuka-voi-saada.

Toki opintoja voi suorittaa myös ilman mitään tukia :)

Ystävällisin terveisin
Eveliina | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi