Mitä järkeä opintotuen määrässä on?

Lukiot, ammatilliset oppilaitokset, kansanopistot ja yksityiset oppilaitokset. Opintoraha ja opintolaina. Minkä ikäisenä voit saada tukea? Milloin vanhempien tulot vaikuttavat ja miten?

Valvoja: Kela | opintotuki

mitajarkeatassaoikeinon

Mitä järkeä opintotuen määrässä on?

Lukematon viesti Kirjoittaja mitajarkeatassaoikeinon » 09 Touko 2019, 23:31

Tämä saattaa kuulostaa vähän vain kiukuttelulta, mutta olen nyt katsellut tilannetta vuoden ja kun huomaa yhä enemmän miten oma rahatilanne on huonossa jamassa alkaa ärsyttää.

Jos lähdetään omasta tilanteesta, olen 17-vuotias opiskelija. Äiti on pitkäaikaistyötön, mutta tekee sijaisuuksia aina kun saa. Asumme hyvin pienessä rivitaloasunnossa vuokralla, olisikohan ollut 34m2. Meillä ei ole autoa eikä oikeastaan kauheasti muitakaan mukavuuksia, kuten astianpesukonetta tai rahaa uusiin vaatteisiin. Opiskelen tietotekniikkaa ja olen luokastani ainoa jolla ei ole rahaa tietokoneeseen, vaan hoidan kaikki hommat pienellä kannettavalla läppärillä joka on hidas eikä pysy mukana. Ennen opintotuen saamista minulla ei ollut käytännössä ollenkaan käyttörahaa.

Kyllähän me pärjätään elämässä: on älypuhelin, läppäri ja katto pään päällä, en minä siitä loppujenlopuksi valita. Saan kuitenkin kelalta maksimi opintotuen ja sen lisäksi 46 km koulumatkan takia matkatukena mahdollisuuden hakea bussikorttia, jonka hintaa en muista.

Mutta sitten se osa mikä vähän ottaa päähän. Kaveri saa saman verran opintotukea, ja sen lisäksi sai 130e/kk siitä että ajoi mopoautolla kouluun. Nyt saatuan aikaistetun ajokortin saa 150e/kk siitä että ajaa mersulla kouluun 21 kilometrin matkan.