Mitä järkeä opintotuen määrässä on?

Lukiot, ammatilliset oppilaitokset, kansanopistot ja yksityiset oppilaitokset. Opintoraha ja opintolaina. Minkä ikäisenä voit saada tukea? Milloin vanhempien tulot vaikuttavat ja miten?

Valvoja: Kela | opintotuki

mitajarkeatassaoikeinon

Mitä järkeä opintotuen määrässä on?

Lukematon viesti Kirjoittaja mitajarkeatassaoikeinon » 09 Touko 2019, 23:31

Tämä saattaa kuulostaa vähän vain kiukuttelulta, mutta olen nyt katsellut tilannetta vuoden ja kun huomaa yhä enemmän miten oma rahatilanne on huonossa jamassa alkaa ärsyttää.

Jos lähdetään omasta tilanteesta, olen 17-vuotias opiskelija. Äiti on pitkäaikaistyötön, mutta tekee sijaisuuksia aina kun saa. Asumme hyvin pienessä rivitaloasunnossa vuokralla, olisikohan ollut 34m2. Meillä ei ole autoa eikä oikeastaan kauheasti muitakaan mukavuuksia, kuten astianpesukonetta tai rahaa uusiin vaatteisiin. Opiskelen tietotekniikkaa ja olen luokastani ainoa jolla ei ole rahaa tietokoneeseen, vaan hoidan kaikki hommat pienellä kannettavalla läppärillä joka on hidas eikä pysy mukana. Ennen opintotuen saamista minulla ei ollut käytännössä ollenkaan käyttörahaa.

Kyllähän me pärjätään elämässä: on älypuhelin, läppäri ja katto pään päällä, en minä siitä loppujenlopuksi valita. Saan kuitenkin kelalta maksimi opintotuen ja sen lisäksi 46 km koulumatkan takia matkatukena mahdollisuuden hakea bussikorttia, jonka hintaa en muista.

Mutta sitten se osa mikä vähän ottaa päähän. Kaveri saa saman verran opintotukea, ja sen lisäksi sai 130e/kk siitä että ajoi mopoautolla kouluun. Nyt saatuan aikaistetun ajokortin saa 150e/kk siitä että ajaa mersulla kouluun 21 kilometrin matkan.

Hän asuu vanhempien ja kolmen hevosen kanssa melko tilavassa talossa - yksi kerros hieman meidän asuntoamme isompi, arvioisin ~45m2, ja vielä kaksi kerrosta - jossa on myös hyvin laajat tilat hevosille. Heillä on rekka, kaksi pakettiautoa ja kallis uusi mersu. Rahaa on niin paljon että ebaystä poreammeen tilaaminen "huvin vuoksi" on vain iltapäiväharrastus. En ole ikinä kuullut hänen sanovan ettei hänellä olisi rahaa johonkin. Hänen pöytäkoneensa maksaa monta tonnia, eli varmasti enemmän kuin koko omaisuuteni yhteensä. Hänellä on käytettävissä monta tonnia ja säästötililla kymmeniätuhansia. Minulla ei taida kumpikaan ylittää satasta paitsi juuri opintotuen tuen jälkeen. Hänen vanhempansa ovat molemmat yrittäjiä, ja käyttävät suurimman osan päivästään varastossaan hyörimiseen - joka myös maksaa tavattomia määriä koska on ihan kyseisen kaupungin keskustasa.

Ja silti kelan silmissä me molemmat tarvitsemme yhtä paljon tukea, ellei hän jopa enemmän?

Jos joku tulee sanomaan että mene töihin, voikun minä yritän, mutta olen koulussa aamukuudesta iltakuuteen ja helmovaurion takia en voi tehdä fyysistä työtä tai edes nostaa kohtuullisen painavia tavaroita kaupan hyllylle. Jos hyviä ehdotuksia löytyy niin tulemaan vaan.

Vieras

Re: Mitä järkeä opintotuen määrässä on?

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 10 Touko 2019, 00:48

Opintotuki ei ole tarkoitettu tasaamaan tuloeroja, vaan se on vain tukea opiskelijalle opintoihin nimensä mukaisesti. Tuki josta puhut, on koulumatkatuki. Se ei kuulu opintotukeen ja sitä voivat saada vain 2. asteen opiskelijat. Toimeentulotuki ja asumistuki ovat tukia, jotka osittain tasaavat tuloeroja - kaverisi perhe tuskin saa niitä, mutta te todennäköisesti saatte. Oppimateriaalilisää voit myös hakea, mutta sekään ei kuulu opintotukeen. Sinulla on eri tukimuodoissa puurot ja vellit sekaisin.

Kela | opintotuki

Re: Mitä järkeä opintotuen määrässä on?

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 10 Touko 2019, 14:45

Hei mitajarkeatassaoikeinon!

Opintotuessa tosiaan vielä vaikuttavat vanhempien tulot ja vanhempien luona asuminen.
Tukeen on määritelty tulorajat. Ikäiselläsi on mahdollista saada opintorahaa 38,66 euroa/kk ja tuota määrää voi vanhempien tulot nostaa tai laskea.

Täällä lisää vanhempien tulojen vaikutuksesta: www.kela.fi/opintotuki-vanhempien-tulot.

Koulumatkatukeen syntyy oikeus mm. koulumatkan perusteella. www.kela.fi/koulumatkatuki.

Palautetta voit antaa osoitteessa: www.kela.fi/palaute

Terveisin
Riikka | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi