Opintotuen hakeminen

Lukiot, ammatilliset oppilaitokset, kansanopistot ja yksityiset oppilaitokset. Opintoraha ja opintolaina. Minkä ikäisenä voit saada tukea? Milloin vanhempien tulot vaikuttavat ja miten?

Valvoja: Kela | opintotuki

Rosa Kemppi

Opintotuen hakeminen

Lukematon viesti Kirjoittaja Rosa Kemppi » 31 Elo 2019, 19:33

Hei :)
Yritin isäni kanssa tehdä opintotukihakemusta, mutta emme löytäneet sivuilta kohtaa, josta voisi valita hakemuksen teon huollettavalle (eli minulle). Sivulle aukesi vain tukihakemuksen teko isälleni. Pitääkö se täyttää niin, että vanhempani olisi opiskelija vai mistä saamme vaihdettua asioinnin minun käyttäjälleni? Olen alle 18-vuotias eikä minulla ole omaa käyttäjää.

Vieras

Re: Opintotuen hakeminen

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 31 Elo 2019, 20:14

Ette voi täyttää hakemusta sähköisesti, ellei sinulla ole omia verkkopankkitunnuksia. Isän tiedoilla sitä ei voi täyttää eikä hakemusta pysty asiointipalvelussa vaihtamaan toiselle nimelle.

Jos omia verkkopankkitunnuksia ei ole, on ainoa vaihtoehto tehdä hakemus paperisena.

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 02 Syys 2019, 15:16

Hei!
Isäsi ei voi tehdä puolestasi verkkohakemusta Kelan asiointipalvelussa. Vaikka olet alaikäinen, saatat saada omat verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenteen, joilla pääset itse kirjautumaan asiointipalveluun.

Voit itse hakea opintotukea paperilomakkeella tai sen voi tehdä huoltajasi. Voitte myös tehdä ja allekirjoittaa hakemuksen yhdessä. Jos opiskelet toisella asteella, täytä ammatillisten oppilaitosten, lukioiden ja kansanopistojen opiskelijoiden opintotukihakemus (OT 1) https://www.kela.fi/opintotuki-nain-haet.

Ystävällisin terveisin
Eeva-Maria | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 08 Loka 2019, 09:41

KYSYK