Onko minun mahdollista saada ollenkaan tuke, koska...

Lukiot, ammatilliset oppilaitokset, kansanopistot ja yksityiset oppilaitokset. Opintoraha ja opintolaina. Minkä ikäisenä voit saada tukea? Milloin vanhempien tulot vaikuttavat ja miten?

Valvoja: Kela | opintotuki

allliisa

Onko minun mahdollista saada ollenkaan tuke, koska...

Lukematon viesti Kirjoittaja allliisa » 19 Syys 2019, 20:09

Hei. olen 16 vuotias ja muuttaisin lukion perässä toiselle paikkakunnalle. Vanhempani ovat suhteellisen hyvä tuloisia sekä olen alaikäinen, niin onko minulla ollenkaan mahdollista saada opintotukea ollenkaan?

Muukalainen

Re: Onko minun mahdollista saada ollenkaan tuke, koska...

Lukematon viesti Kirjoittaja Muukalainen » 19 Syys 2019, 22:17

Hyvätuloiset vanhemmat elättävät sinut.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 20 Syys 2019, 09:54

allliisa kirjoitti:
19 Syys 2019, 20:09
Hei. olen 16 vuotias ja muuttaisin lukion perässä toiselle paikkakunnalle. Vanhempani ovat suhteellisen hyvä tuloisia sekä olen alaikäinen, niin onko minulla ollenkaan mahdollista saada opintotukea ollenkaan?
Jos alaikäinen opiskelija asuu itsenäisesti erillään vanhemmistaan, hän voi saada normaalisti opintotukea. 17-vuotiaaksi asti saat vielä lapsilisää eikä lapsilisää saava voi saada opintotukea. Jos haluat opintotukea jo 16-vuotiaana, sinun tulee peruuttaa lapsilisä.
Toimeentulotukea et voi saada ennenkuin 18-vuotiaana, koska vanhemmilla on elatusvelvollisuus ja Kela tutkii aina vanhempien tilanteen ennen toimeentulotuen myöntämistä. Jos vanhempasi ovat suhteellisen hyvätuloisia, toimeentulotuki ei ole mahdollinen. Tilanne muuttuu, kun täytät 18. Silloin vanhempien tulottaa eivät enää vaikuta.
Asumistukea sinun on myös mahdollisuus saada opiskelijana.

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 20 Syys 2019, 15:43

Hei allliisa!

Lapsilisän maksaminen estää opintorahan saamisen. Kun lapsilisä päättyy, voit saada opintorahaa. Sen määrä on 101,74 € kuukaudessa. Vanhempien tuloista riippuen, tuen määrä voi nousta. Opintorahasta ja vanhempien tuloista riippuen, tuki voi sisältää myös lainantakauksen ja oppimateriaalilisän. Voit laskea tarkemman arvion tuen määrästä laskurilla.

Asumismenoihin on mahdollista hakea yleistä asumistukea. Alaikäisen on mahdollista saada tukea, mikäli on omia tuloja. Oikeus opintotukeen katsottaisiin riittäväksi tuloksi. Tuen määrä lasketaan sinun tulojen ja asumismenojen perusteella. Myös asumistuesta voi laskea arvion laskurilla.

Ystävällisin terveisin
Eveliina | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi